کاربرد بندهای کشی یا الاستیک در ارتودنسی

کاربرد بندهای کشی یا الاستیک در ارتودنسی

توسط: | برچسب ها: , , , | دیدگاه ها: 0 | آذر ۱۵ام, ۱۳۹۶

الاستیک ها یا بند های کشی می توانند باعث کشش به منظور به حرکت در آوردن دندان ها شوند. در پاره ای از مواقع  یک متخصص ارتودنسی در خلال درمان ارتودنسی برای حرکت دادن دندان ها به موقعیت مناسب ممکن است علاوه بر سیم به  نیروی اضافه ی کش های ارتودنسی نیز احتیاج پیدا کند.

بند های پلاستیکی می توانند دندان های بالایی و پایینی را به سمت موقعیت مناسب به حرکت درآورند .متخصص ارتودنسی شما الاستیک را مطابق برنامه درمانی  به دندان های از پیش تعیین شده ای متصل می کند .به این ترتیب بند های الاستیک دندان ها و فک های شما را به سمت موقعیت صحیح مورد نظر حرکت خواهند داد .در ابتدا ی استفاده از الاستیک ها ممکن است  شما کمی درد احساس کنید زیرا دندان های شما مایلند همان موقعییت قبلی خود را حفظ کنند و نسبت به حرکت کمی از خود مقاومت نشان می دهند .با گذشت چند روز این درد و حساسیت از بین خواهد رفت و دندان های شما حرکت خود را به سوی برنامه درمانی خود پیدا خواهند کرد .اگر ارتودنتیست شما در مقاطعی از درمان استفاده از کش های ارتودنسی را توصیه کرده است شما می بایست طبق دستور العمل از این الاستیک ها که به منظور حرکت دادن قوس های دندانی توسط متخصص ارتودنسی شما تجویز شده است استفاده کنید .

توصیه های متخصص ارتودنسی برای استفاده صحیح از الاستیک ها

الاستیک را جز برای خوردن ،  مسواک و نخ دندان از دهان خود خارج نکنید. استفاده از الاستیک باید در تمام طول شبانه روز و در تمام روز های هفته صورت گیرد. شما بایستی دوبار در طول شبانه روز به تعویض الاستیک خود اقدام کنید .الاستیک ها پس از ده الی دوازده ساعت کارایی خود را از دست خواهند داد و نیاز به تعویض دارند .بهترین زمان برای تعویض الاستیک شب قبل از خواب است به همین ترتیب اگر نوبت بعدی تعویض الاستیک را پس از بیداری در صبح قرار دهید برنامه تعویض الاستیک خود را به خوبی انجام داده اید . در طول مدت درمان هرگز الاستیک را حتی برای چند ساعت از دهان خود خارج نکنید .این کار نه تنها استراحتی به دندان های شما نمی دهد بلکه باعث به عقب افتادن مدت زمان تعیین شده برای درمان خواهد شد .اگر شما به  دنبال یک لبخند سالم و زیبا هستید بخاطر داشته باشید که موفقیت درمان ارتودنسی به همکاری و پشتکار شما بستگی فراوانی دارد ، بدون جایگذاری و استفاده مداوم از الاستیک ها درمان ارتودنسی نمی تواند به هدف نهایی خود برسد  .

توصیه های ضرروری برای استفاده از کش های ارتودنسی

حتما آموزش لازم را برای چگونگی استفاده از الاستیک یاد بگیرید و در صورت فراموش کردن یک نکته با متخصص ارتودنسی خود تماس حاصل کنید .
حتما یک بسته الاستیک را همیشه باخود همراه داشته باشید تا در صورت مفقود شدن یکی از آنها بتوانید یکی دیگر را جایگزین آن قرار بدهید .
حتما به پیوستگی استفاده از الاستیک توجه داشته باشید عدم استفاده از این کش ها در بعضی از ساعات روز و استفاده مجدد فقط باعث حساس تر شدن و طولانی تر شدن دوره درمان شما خواهد شد .
حتما هروقت الاستیک شما به طور ناگهانی پاره یا شل شد بلافاصله آنرا تعویض کنید .
حتما در صورت شکسته و یا شل شدن قلاب الاستیک بلافاصله با ارتودنتیست خود تماس حاصل کنید .
حتما در صورت مفقود شدن بسته الاستیک خود به مطب مراجعه کنید و منتظر وقت بعدی نشوید .

مواد تشکیل دهنده الاستیک

اغلب کش های ارتودنسی دندان از مواد لاتکس ساخته شده اند با این حال در صورتی که بیمار به لاتکس حساسیت نشان دهد می تواند از نوع غیر لاتکس آن استفاده کند. تحقیقات نشان داده است که کش هایی که از مواد لاتکس ساخته شده اند بسیار مقاوم تر هستند به سایش و قوی تر عمل می کنند. همچنین افراد نوجوان تمایل دارند که از کش های رنگی برای درخشش و زیبایی براکت هایشان استفاده کنند .برخی از انواع الاستیک ها حتی در تاریکی هم می درخشند .

اندازه و قدرت الاستیک

اگر شما یک بسته الاستیک در روبروی خود داشته باشید خواهید دید که برای شناسایی آن سه بخش مهم بر روی آن درج شده است .

۱) قطر ۲ ) قدرت ۳) نام

قطر : اساسا عرض الاستیک بیان کننده قدرت آن است  و اندازه آن یک کسری از یک سانت می باشد .   از کوچکترین قطر الاستیک برای اتصال به دندان ها یی که فواصل آنها کوتاه است استفاده می کنند .بالعکس برای فاصله های بیشتر  و دندان های دور از هم از الاستیکی با قطر بیشتر استفاده می شود .

قدرت : اساسا قدرت الاستیک است که جابجایی دندان ها را باعث می شود و برای بوجود آوردن نیروهای قوی تر باید از سیم های قوی تر استفاده شود .

نام : شناسایی نوع الاستیک به وسیله نام است که صورت می گیرد ، نام الاستیک به بیمار کمک می کند که بتواند انواع الاستیک ها را شناسایی کند و بداند از کدام الاستیک باید استفاده کند .هریک از شرکت های ارتودنسی نامی برای محصولات الاستیکی خود انتخاب می کنند مثلا نام دختر ، پسر ، حیوانات ، کشورها و غیره البته شما به هیچ عنوان نباید کش های ارتودنسی خود را خودسرانه خریداری کنید.

بسیاری از الاستیک ها ممکن است در ظاهر باهم شباهت داشته باشند اما کارایی آنها متفاوت باشد. و نوع الاستیک  و کیفیت الاستیک می تواند در هزینه ارتودنسی تاثیر بگذارد. استفاده نادرست از الاستیک ها نوع درمان شما را تغییر خواهد داد / شما فقط باید کش های ارتودنسی را از ارتودنتیست خود دریافت کنید .

پیکر بندی الاستیک

ارتودنتیست شما بسته به اینکه چگونه می خواهد دندان های شما را به جنبش وادار کند و به حرکت درآورد به شما خواهد گفت که الاستیک خود را به دندان خاصی ضمیمه کنید .در اینجا برخی از تنظیمات رایج از بند های الاستیکی را به شما نشان خواهیم داد .

الاستیک های کلاس II

این الاستیک معمولا از قلاب دندان نیش بالا به قلاب دندان آسیا ی اول در پایین وصل می شود .این الاستیک کمک می کند که دندان های بالایی شما  به عقب و دندان های پایینی به جلو کشیده شوند .همچنین تماس دندان ها با هم  به این فرایند کمک خواهد کرد .

الاستیک های کلاس III

این الاستیک ها از قلاب دندان نیش پایینی به قلاب دندان آسیای اول بالایی متصل می شوند .

الاستیک v  کلاس II

شکل این الاستیک مانند v  برعکس است این الاستیک از قلاب  دندان آسیای اول پایینی به دور قلاب دندان نیش بالایی کشیده می شود و پس از آن به قلاب نیش دندان پایینی وصل می شود .

الاستیک v کلاس III

الاستیک کلاس III  از دندان آسیای اول بالایی شروع می شود و به دور قلاب دندان نیش پایینی کشیده می شود و پس از آن به قلاب براکت دندان نیش بالایی وصل می شود .

الاستیک چهار گوش کلاس II

این الاستیک الگوی یک چهار گوش کج را در سمت جلوی دهان نشان می دهد و از دندان نیش قوس بالا و دندان آسیای کوچک فک بالا به دندان آسیای کوچک فک پایین و دندان آسیای کوچک دوم قوس پایین کشیده می شود .

الاستیک چهار گوش کلاس III

الاستیک چهار گوش کلاس  III  از دندان نیش بالایی و دندان آسیای کوچک اول بالایی به دندان نیش پایینی و دندان آسیای کوچک اول پایینی متصل می شود و شکل چهار گوش کج شده ای به سمت عقب دهان می سازد

الاستیک سه گوش

این الاستیک سه گوش از دندان نیش پایینی شروع می شود و به قلاب براکت دندان نیش بالایی می رسد و پس از آن به دندان آسیای کوچک اول پایینی وصل می شود و یک شکل سه گوش تشکیل می دهد .

الاستیک مورب

این الاستیک از دندان نیش بالایی به دندان نیش پایینی در سمت مخالف وصل می شود واز دو راه می توان به این الگو رسید .

راه اول :
الاستیک دندان نیش بالایی سمت چپ به الاستیک دندان نیش پایینی سمت راست متصل شود .

راه دوم :
الاستیک دندان نیش بالایی سمت راست به دندان نیش پایینی سمت چپ متصل شود .این الاستیک از یک سمت دهان به سمت دیگر دهان در قوس مقابل کشیده می شود .

الاستیک چهار گوش قدامی

الاستیک چهار گوش قدامی از دو دندان نیش بالایی راست وچپ به دندان های نیش پایینی راست و چپ متصل می شود و شکل چهار گوش در جلوی دهان ایجاد می کند .

استفاده مستمر از الاستیک ها می تواند شما را به هدف نهایی تان که همان لبخند سالم و زیبا است برساند .