نکاتی مفید در مورد ارتودنسی دندان

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | آذر ۲۵ام, ۱۳۹۷

در صورت ارتودنسی کودکان، نظافت دهان آن ها به توجه بیشتری نیاز دارد. ارتودنسی گاهی اوقات آزاردهنده می شود، نگهداری از آن زمان بر است، و در ابتدا بچه ها از این مسئولیت جدید خود خسته می شوند.

با اطلاعاتی که در ادامه ی این مطلب پیرامون نگرانی های رایج ارتودنسی در اختیار شما می گذاریم، نگهداری از سیم دندان برای کودکان آسان تر خواهد شد.

نظافت دهان

حتی خارج از منزل وقتی بچه ها را از خانه بیرون می برید بهتر است کیفی برای گذاشتن خمیر دندان، مسواک، نخ دندان، بندهای کشی دندان ها و مرطوب کننده ی لب در نظر بگیرید. با این کار می توانید بین وعده های غذایی و در طول روز، به نظافت دهان کودکان خود برسید و همچنین آنها را برای هرگونه مشکل غیرمنتظره در خصوص ارتودنسی شان آماده نگه دارید.

آداب پاکیزگی

مراقبت شدید از دندان ها و لثه ها در دوران ارتودنسی برای نظافت دهان کودک و همچنین لبخندی که پس از جدا کردن ارتودنسی روی لبان کودک می ماند، ضروریست. آداب پاکیزگی باید شب ها و با نخ دندان و شوینده ی دهان انجام شود. استفاده ی صحیح از نخ دندان تنها چند دقیقه زمان می برد، اما یاد گرفتن شیوه ی درست استفاده از آن ممکن است برای بچه ها کمی طول بکشد. اگر بخواهید تمام کارها را صبح انجام دهید احتمالا یا هیچ وقت این فرایند کامل انجام نمی شود و یا کودک شما دیر به مدرسه می رسد.

بندهای پلاستیکی

اگر کودک تان مجبور است در کنار سیم دندان از بندهای پلاستیکی نیز استفاده کند، همیشه باید چند نمونه ی یدکی از آن ها را با خود همراه داشته باشد تا اگر یکی از آن ها پاره شد، سریع نسبت به تعویض آن اقدام کند. بند های پلاستیکی با مرور زمان ضعیف می شوند و خاصیت کشسانی خود را از دست می دهند، بنابراین باید هر چند وقت یکبار جایگزین شوند. به این ترتیب مشکل زخم شدن دیواره های داخلی دهان کودک دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد. استفاده از این بندها فرایند درمان را نیز سرعت می بخشد. در صورتی که کودک شما روزی فراموش کرد از کش دندان خود استفاده کند نیازی نیست روز بعد آنها را دو برابر کند و بهتر است طبق دستور دندانپزشک خود عمل کند.

سیم یا براکت های شل و شکسته

اگر سیمی کاملا شل شده بهتر است با مطب ارتودنتیست او تماس بگیرید. معمولا، یک ویزیت کوتاه برای سفت کردن یا جا زدن سیم کافی است. گاهی اوقات با پشت قاشق یا ابزاری دیگر می شود تا ویزیت ارتودنتیست، موقتا سیم های تیز را صاف کرد.
اگر براکتی شکست، لازم نیست نگران باشید. می توان قسمت های شکسته و یا تیز را با موم یا پنبه ی خیس پوشاند و در اولین فرصت با ارتودنتیست تماس گرفت. سعی نکنید سیم یا براکت های شل یا شکسته را خم کنید چون ممکن است وضعیت بدتر شود. تکه های شکسته را نگه دارید و به ارتودنتیست تحویل دهید.

ناراحتی های عمومی یا زخم

قبل از بستن ارتودنسی بهتر است از کرم لب استفاده کنید چون پس از این کار معمولا لب ها خشک می شوند. بعد از بستن ارتودنسی ممکن است دندان ها و فک دچار گرفتگی شوند. ممکن است سه تا پنج روز دندان ها به گاز زدن و فشار حساس شوند. شست و شوی دهان و آب نمک ولرم می تواند این مشکل را تا حدی حل کند.

شل شدن دندان

در طول درمان با ارتودنسی، شل شدن دندان ها عادی است؛ دندان ها قبل از جابه جا شدن باید کمی شل شوند. دندان های مورد نظر وقتی در جای مناسب خود قرار بگیرند دوباره سر جای خود سفت می شوند.

فعالیت های ورزشی

اگر کودک شما فعالیت ورزشی دارد باید با ارتودنتیست در مورد این مسئله مشورت کنید. برای برخی از ورزش ها استفاده از دهان بند ضروری است. در صورتی که حین فعالیت بدنی به سر یا دهان آسیبی وارد شد حتما تجهیزات ارتودنسی و دیگر قسمت های دهان را بررسی کنید. اگر سیم ها آسیب دیده بودند و یا دندان ها شل شده بودند حتما با مطب ارتودنتیست تماس بگیرید.

خجالت کشیدن از ظاهر ارتودنسی

کودکان نباید از سیمارتودنسی خود خجالت بکشند؛ اگر این مشکل را دارند باید به لبخند زدن تشویق شان کنید. ارتودنسی امروزه بسیار رایج است و قسمتی عادی از فرایند رشد محسوب می شود، پس هیچ دلیلی برای خجالت کشیدن وجود ندارد.

مراقبت های بعد از برداشتن

تا ارتودنسی را برنداشته اید نباید از محصولات سفید کننده مثل خمیردندان یا شوینده های سفید کننده استفاده کنید. پس از آنکه ارتودنسی برداشته شد، احتمالا رنگ دندان ها عوض شده است و زمان مناسبی برای استفاده از مواد سفید کننده به شمار می آید.
یک نگهدارنده ی مخصوص نیز از طرف دندانپزشک به کودک داده می شود. استفاده از این نگهدارنده بسیار مهم است زیرا از بازگشت دندان ها به محل اولیه ی خود جلوگیری می کند. هیچ وقت با این نگهدارنده غذا میل نکنید. تمیز کردن نگهدارنده با مسواک و خمیردندان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.