کودکان چه زمانی به ارتودنسی نیاز دارند

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | آذر ۱۱ام, ۱۳۹۷

امروزه رواج استفاده از ارتودنسی میان کودکان بیشتر شده است و شاید دلیل آن حساسیت بیشتر والدین روی مشکلات دهان و دندان کودکان‌شان باشد.

اما علت اصلی افزایش رواج ارتودنسی میان کودکان پیشرفت‌ها و افزایش درک دندانپزشکان نسبت به این روش درمانی است.
کودکانی که مشکل دندانی دارند در سن هفده سالگی مجبور به استفاده از ارتودنسی خواهند بود. این زمانی است که بیشتر نوجوانان دندان‌های کاملی داشته و وارد مرحله‌ی بزرگسالی می‌شوند که به دندانپزشک اجازه‌ی بررسی دقیق آینده‌ی دندانی آن‌ها را می‌دهد. اگر قبلا این کار را نکرده‌اید، از دندانپزشک فرزند خود در مورد ضرورت ارتودنسی برای او سوال کنید.
معاینه‌ی اولیه باید رایگان باشد، زیرا معمولا دندانپزشک برای مشاوره هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. دندانپزشک به‌دنبال دو مسئله خواهد بود، فشرده بودن دندان‌ها و ناهماهنگی فک‌های بالا و پایین.
درمان زودهنگام می‌تواند هر دو مشکل را برطرف کند. نوجوانان استخوان‌های نرم‌تر و انعطاف‌پذیر‌تری دارند، بنابراین فک آن‌ها نیز می‌تواند به‌راحتی در جهت درست تغییر شکل دهد. هم‌چنین به دلیل این‌که نوجوانان میزان رشد بیشتری دارند، فرآیند درمان به زمان کمتری نیاز خواهد داشت.
تشخیص زودهنگام هم‌چنین مانع از فشرده شدن دندان‌ها در آینده می‌شود. برای نمونه، دندان آسیای بزرگسالی یک کودک شش ساله درست پشت دندان شیری او رشد می‌کند. اگر کودک دندان شیری خود را از دست داده باشد، دندان دائمی ممکن است کمی جلوتر رشد کرده و مانع از رشد دیگر دندان‌ها شود. با تغییر موقعیت آن دندان، نیاز به ارتودنسی در آینده از بین خواهد رفت.

دندانپزشک شما برای انجام ارتودنسی می‌تواند وضعیت دندان‌های در حال رشد کودک را بررسی کند.

آیا می‌توانیم تشخیص دهیم کودک به ارتودنسی نیاز دارد یا خیر

بدون شک می‌توانید مراقب علائم مشکلات دهان و دندان باشید. کودک باید تا سن سه سالگی 20 دندان کامل داشته باشد.
دندان‌های دائمی بین سنین شش تا نه سالگی از قسمت جلوی دهان و سپس دندان‌های آسیا شروع به رشد می‌کنند. چرا؟ چون این دندان‌ها بزرگ بوده و نیاز به فضای بیشتری دارند.
دندانپزشک شما می‌تواند بررسی کند که آیا دندان‌ها در حال رشد هستند و این‌که آیا فضای کافی برای رشد آن‌ها وجود دارد یا خیر؟

چگونه یک متخصص ارتودنسی خوب انتخاب کنم

ارتودنتیست دو سال بیش از دندانپزشک آموزش دیده است تا در حوزه ارتودنسی به تخصص برسد. شما می‌توانید مجوز و مدرک پزشکی ارتودنتیست را در مطب او مشاهده کنید. هم‌چنین می‌توانید به‌دنبال آخرین تحقیقات بوده و به متخصصان مراجعه کنید.
در خصوص سابقه‌ی ارتودنتیست سوال کنید. آیا بیماران قبلی راضی بوده‌اند؟ هم‌چنین می‌توانید از تصاویر قبل و بعد از ارتودنسی بیماران قبلی استفاده کنید.
نهایتا، حتما به همراه فرزند خود به ارتودنتیست مراجعه کنید. آیا کارکنان صمیمی هستند؟ آیا ارتودنتیست کودکان را نیز می‌پذیرد؟ کودک شما قرار است 24 ماه با این افراد و ارتودنتیست درگیر باشد، پس از عالی بودن همه‌چیز مطمئن شوید.

هنگام مراجعه به دندانپزشک در مورد داشتن تخصص ارتودنسی او سوال بپرسید.

آیا دندانپزشک می‌تواند این کار را انجام دهد

دندانپزشک شما ممکن است تخصص ارتودنسی نیز داشته باشد، اما شما باید حتما این مسئله را بررسی کنید. در مورد تجربیات قبلی او سوال کنید. آیا در سال تنها یک کودک توسط او ارتودنسی می‌شود یا این فرآیند به‌طور دائم ادامه دارد؟ بله فرزند شما با دندانپزشک خود راحت‌تر است، اما راحتی ارزش خراب شدن کار را ندارد.

چقدر مهم‌ است که فرزند من دندان‌های صاف داشته باشد

دندان‌های صاف تنها برای زیبایی نیستند، آن‌ها به جویدن و صحبت‌ کردن نیز کمک می‌کنند. ارتودنسی هم‌چنین به رشد دندان‌های گیر کرده در لثه نیز کمک می‌کند و نیاز به جراحی را از بین می‌برد. دندان‌های صاف اعتماد به نفس فرد را نیز بالا می‌برند؛ بسیاری از بزرگسالان به دلیل شرمساری از دندان‌های ناصاف خود ارتودنسی می‌کنند.

برای کاهش استرس فرزند خود چه کنم

ارتودنسی امروزی بسیار راحت‌تر از نسل قدیمی خود بوده و تأثیر آن‌ها سریع‌تر ظاهر می‌شود (درحالی‌که در گذشته ارتودنسی تا 3 سال به زمان نیاز داشت، این زمان امروزه به حداکثر 2 سال کاهش یافته است). هم‌چنین نیاز به مراجعه‌ی حضوری به دندانپزشک نیز کاهش یافته است. امروزه مرتب‌سازی سیم‌کشی تنها هر 8 تا 12 هفته یک بار لازم است.
اگر فرزند شما به‌ظاهر خود حساس است، می‌توانید از ارتودنسی شفاف یا پلاستیکی که کمتر دیده می‌شوند استفاده کنید. هم‌چنین طراحی‌های جدید به نام اینویزلاین (Invisalign) در کنار شفاف بودن متحرک نیز هستند و می‌توانید آن‌ها را در وقت نیاز بردارید.