پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چیست ؟

توسط: | برچسب ها: , , | دیدگاه ها: 0 | مهر ۱۴ام, ۱۳۹۷

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان نوعی بیماری است. در این بیماری بافت سخت دندان (مینا و سپس عاج) در اثر ترشح اسید از باکتریهای پوسیدگی زا (عمدتاً استرپتوکوک موتان) مواد معدنی کلسیم و فسفر را ازدست داده و به تدریج از بین می‌روند. پوسیدگی دندان مرحله غیر قابل برگشت در فرایند حل شدن مواد معدنی مینا توسط اسید محسوب شده و درمان آن تنها از راه جایگزینی بافت سخت از دست رفته دندان با مواد ترمیمی دندانپزشکی امکان‌پذیر می‌باشد.

اگر پوسیدگی تاج دندان به موقع متوقف و جایگزین نشود و پوسیدگی به ریشه دندان برسد نیاز به درمان ریشه (RCT یا عصب کشی) می‌باشد و در موارد شدیدتر ممکن است حتی نیاز به خارج کردن یا اصطلاحاً کشیدن دندان باشد.


گرچه پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین مشکلات بر روی این سیاره است، اما رابطه پیچیده میان رژیم غذایی بیمار و بروز و ظهور حفره‌های دندانی، هنوز کاملاً شناخته نشده است.

پوسیدگی‌ها توسط باکتری استرپتوک موتانس بر روی دندان بوجود می‌آیند. تاکنون در افکارعمومی گفته می شد که وجود مشکل در دندان ها بر روند فعالیت های افراد تاثیر مستقیم دارند؛ اکنون پژوهشگران درستی این ذهنیت را اثبات کرده اند. پژوهشگران با تحقیقات میدانی، سلامتی دندان ها و وضعیت جسمی 187 بازیکن حرفه ای در لیگ های دسته اول، دوم و سوم انگلیس را که متوسط سنی آنها 24 سال است،

را بررسی کردند و دریافتند که ناسالم بودن دندان های بسیاری از فوتبالیست های حرفه ای در انگلیس در کارایی آنان در زمین بازی تأثیر منفی می گذارد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر ایرانی به طور متوسط دارای 6 دندان کشیده، پر کرده یا پوسیده است. قلیان و دخانیات باعث پوسیدگی دندان می شوند.

محلهای شایع پوسیدگی

پوسیدگی تمام سطوح دندان را یکسان مبتلا نمی‌کند. بلکه بعضی از سطوح دندانها به علت وضعیت خاصی که دارند بیشتر دچار پوسیدگی می‌شوند.

این سطوح عبارتند از:

شیارهای سطح جونده : سطح جونده دندانهای آسیا شیارهای باریک و عمیقی دارد که محیط مناسبی برای زندگی و رشد میکروبها فراهم نموده و دندان از این محل دچار پوسیدگی می‌گردد. این امر بخصوص در مورد دندانهای آسیا بیشتر رخ می‌دهد و باعث پوسیدگی زودرس آنها می‌شود.

سطوح بین دندانی : این ناحیه نیز به دلیل عدم نفوذ موهای مسواک قابل تمیز کردن نیست بنابراین از نواحی مستعد پوسیدگی و بیماری لثه بشمار می‌آید.

طوق دندان یا ناحیه اتصال لثه با دندان :‌ تجمع میکروبها معمولاً در این ناحیه باعث بیماری لثه نیز می‌شود.