پستانک برای نوزاد مضر است یا مفید؟

پستانک برای نوزاد مضر است یا مفید؟

توسط: | برچسب ها: , | دیدگاه ها: 0 | آبان ۲۳ام, ۱۳۹۶

مکیدن پستانک نوزادان یکی از سخت ترین عادات برای شکستن است و نیازمند میزان زیادی تشویق است: والدین اغلب برای گرفتن کودکانشان از پستانک بسیار تقلا می کنند.

بحث و گفت و گوی زیادی درباره درستی استفاده کردن از پستانک وجود دارد اما شواهدی موجود است که ثابت می کند این کار هم فواید دارد و هم مضرات. این شواهد، با توجه به مقاله موجود در مجله ی کارشناسی بالینی دندانپزشکی عمومی شماره ژانویه / فوریه 2007 آکادمی دندانپزشکی عمومی ( AGD ) این شواهد را بررسی می کنیم. جین ساکسمن، رئیس تحقیقات و دیپلمات هیئت آمریکایی دندانپزشکی کودکان، می گوید:

” برخلاف باور رایج، برخی اثرات مثبت از مکیدن پستانک وجود دارد. یکی از آنها این است که این عادت، کمک به کاهش بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) می کند. کودکانی که با پستانک به خواب می روند به اندازه ی نوزادانی که پستانک ندارند عمیق نمی خوابند. مکیدن پستانک در خواب باعث می شود که نوزاد برای بیدار شدن از خواب عمیقی که می تواند منجر به توقف تنفس او باشد تحریک شود. هم چنین مکیدن پستانک حس رضایت را برای نوزاد افزایش می دهد و منبع آسایش و آرامش به نوزادان می شود. ” با این حال، پدر و مادران باید از اثرات منفی مکیدن پستانک بر روی بهداشت دهان و دندان نوزاد آگاه باشند. سخنگوی آکادمی عمومی دندانپزشکی، لوک ماترانگا، می گوید:

” کودکان باید نهایتا تا سن 2 سالگی پستانک را رها کنند. تا سن 2سالگی هر گونه مشکل ترتیبی دندان یا استخوان در حال توسعه فک معمولا در یک دوره 6 ماهه بدون از استفاده پستانک اصلاح می شود. استفاده طولانی مدت از پستانک و مکیدن انگشت شست می تواند مشکلاتی با رشد مناسب دهان، ترتیب دندان ها و تغییر در شکل از سقف دهان ایجاد کند. ” همچنین ارتباطی بین استفاده از پستانک و عفونت های حاد گوش میانی ( اوتیت میانی ) وجود دارد. ماریا اسمیت، سخنگوی آکادمی عمومی دندانپزشکی، توضیح می دهد:

“مکیدن متداول پستانک می تواند منجر به باز شدن بیش از حد لوله های شنوایی و نفوذ ترشحات از گلو به گوش میانی شود. انتقال باکتری درون ترشحات منجر به عفونت گوش میانی خواهد شد. در آخر اگر نوزاد شما دائما مبتلا به عفونت های گوش میانی می شود، شما به ناچار مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک ها و یا حتی جراحی می شوید. ” ترک عادت مکیدن پستانک همیشه آسان نیست اما چند متد وجود دارد که والدین می توانند از آنها استفاده کنند. والدین می توانند نوک پستانک را در سرکه فرو کنند تا طعم ناخوشایندی بگیرد؛ سر پستانک را سوراخ کنید و یا آن را کوتاه کنید تا دیگر حس رضایت را ایجاد نکند؛ در یک پیکنیک یا مسافرت پستانک را جا بگذارید؛ یا فقط بیرحم باشید و پستانک را از نوزاد بگیرید. نکات و توصیه ها: استفاده از پستانک باید به زمانی که نوزاد در حال خوابیدن است محدود شود. اگر پوشش محافظ پستانک در داخل لب ها قرار بگیرد می تواند پارگی شدید ایجاد کند. به دنبال پستانک هایی باشید که بر روی پوشش آنها سوراخ هایی برای تهویه تعبیه شده باشد، تا اجازه عبور هوا را بدهند. اهمیت این مساله برای زمانی است که پستانک به طور تصادفی در گلو نوزاد گیر کند. به منظور جلوگیری از اختناق، از بند برای نگهداری پستانک دور گردن نوزاد استفاده نکنید. به دنبال پستانک هایی باشید که دارای حلقه هستند. نوک پستانک متقارن اجازه می دهد که پستانک در موقعیت صحیح مکیدن باقی می ماند. پس از استفاده از پستانک، آن را دور بیاندازید. نگه داشتن و یا بخشیدن پستانک به دیگری بهداشتی نیست.