دندان عقل و ارتودنسی

دندان عقل و ارتودنسی – آیا کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی لازم است ؟

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | دی ۹ام, ۱۳۹۶

رابطه دندان عقل با ارتودنسی چگونه است ؟ آیا برای انجام ارتودنسی دندان عقل باید برداشته شود ؟ چه وقت و چرا ؟ دندان عقل یا مولر سوم آخرین دندانی است که در قوس دندانی ظاهر می شود و به طور معمول سنین ۱۷  تا ۲۲ سالگی را محدوده ظاهر شدن دندان عقل می دانند.

گرچه در بسیاری از افرادی که تمام دندان های دائمی خود را در آورده اند و سن جوانی را هم پشت سر گذاشته اند ، دندان عقل هنوز رویش نکرده است.

اگر رشد فک ناکافی باشد و یا فرد مبتلا به کم خونی باشد در این صورت دندان عقل نهفته باقی خواهد ماند  .دندان هایی که در مدت زمان معقول ظاهر نشده  و تکمیل نشده اند نهفته نام دارند .بیرون زدن دندان عقل ممکن است  تراز  دندان ها را از وسط تحت تاثیر قرار دهد.

به همین خاطر است که به ندرت می توان شخصی را با ۳۲ دندان در دهان (از جمله دندان عقل ) دید که دندان های او کاملا از وسط  تراز  قرار گرفته باشند و عملکرد مطلوبی داشته باشند .جامعه دندان پزشکی موافق به کشیدن دندان عقل نمی باشد مگر این که این دندان باعث بروز مشکلاتی از قبیل درد ، عفونت و یا  آسیب به سایر دندان ها  و غیره شده باشد .

اتهام به دندان عقل برای بروز مشکلات

بسیاری از افراد دندان عقل را متهم به  بروز مشکلات سایر دندان های خود دانسته اند.

چون دندان عقل آخرین دندانی است که در قوس دندانی هر فردی ظاهر می شود  و دلیل دیگری  که باعث اتهام به مشکل ساز بودن دندان عقل می دانند حرکت آن و اعمال فشار بر دیگر دندان ها است هنگامی که  تلاش می کند جای خود را به بیرون پیدا نماید .این امر می تواند مسئول حرکت دیگر دندان و افزایش ازدحام دندان و چرخش دیگر  دندان های قدامی شود.

در این صورت است که فرد شاهد بروز درد و ناراحتی در ناحیه مفصل فک ، چشم ، گوش و سر  و دندان های دیگر می شود .آیا براستی این باور عمومی که دندان عقل باعث بروز همه این مشکلات است قابل توجیه می باشد ؟

دندان نهفته بدون علامت

مطالعات نشان داده اند که  هر یک از چهار دندان عقل که هر کدام دریک نیم قوس قرار دارند ممکن است یک نقش کوچک در جنبش دندان در اواخر نوجوانی بازی کرده باشند . بعد ازظاهر شدن دندان عقل در دوران جوانی و بررسی تاثیر آنها به روی دندان های دیگر این بار به سراغ  دندان های عقلی می رویم که نهفته باقی مانده اند .حتی زمانی که دندان عقل خارج شده دیده شده است که  حرکات دندان های قدامی  پس از خروج دندان عقل رخ داده است .بنابر این  انجمن های حرفه ی دندان پزشکی ( ارتودنتیستهای و جراحان دهان و فک وصورت  ) به این نتیجه رسید ه اند که کشیدن دندان عقل بدون هیچ ضایعه ای کاری نادرست است .با این حال اگر شما ترجیح می دهید  دندان نهفته عقل  را که شاید بدون علامت هم باشد حفظ کرده و از دهان خارج نکنید بهتر است قبل از نادیده گرفتن دندان بدون علامت به شدت توصیه می شود که این دندان مورد ارزیابی منظم رادیوگرافی قرار گیرد .گاهی اوقات  در معاینه بالینی تصورمی شود که ظهور دندان عقل به خوبی یا به طور معمول رخ می دهد اما بررسی رادیولوژیک یک واقعیت کاملا متفاوت را نشان می دهد

دندان نیمه نهفته عقل با علائم بیماری

تنها برای جلوگیری از حرکات نا خواسته دندان ، کشیدن دندان عقل از  ازدحام دندان های قدامی پایین جلوگیری نمی کند .اما این بدان معنا نیست که دلایل دیگر برای کشیدن دندان مولر سوم وجود ندارد بسیاری وجود دارد با این حال دندان نیمه نهفته یا دندانی که داری نشانه هایی از وجود  بیماری است نشان دهنده یک خطر و مشکلات جدی است .چنین دندانی را می توان با یک بمب مقایسه کرد که در دهان بیمار است شما واقعا نمی دانید که آن کی  منفجر خواهد شد .

 چند دلیل دیگر برای کشیدن دندان عقل

اگر علائمی مانند درد عفونت یا پوسیدگی در دندان عقل دیده شود و یا تمیز کردن آن دشوار باشد و محل رویش آن  حالت غیر طبیعی شدید  داشته باشد بهتر است آن دندان را حذف کنید. متخصص ارتودنسی همیشه  به دنبال نشانه ای برای کشیدن دندان نیمه نهفته  است از آنجا که آن علائم  خطر ابتلا به عفونت و پوسیدگی در اواسط  و  در طول مدت درمان ارتودنسی خارج از انتظار نیست  .به طور خلاصه غالبا نشانه ای باید وجود داشته باشد که تصمیم  به خارج کردن  دندان عقلی که بیرون نمی آید گرفت . عمد تا تصمیم برای خارج کردن دندان عقل برای حل یک مشکل در حال حاضر است و یا برای جلوگیری از توسعه بیماری های ( کیست ، تومور ، تحلیل  از دندان های مجاور ) همچنین  برخی مواقع یک ارتودنتیست کشیدن  دندان عقل را زمانی در نظرمی گیرد که  در نظر داشته باشد که از حرکات دیگر دندان ها در طول زمان جلوگیری کند .

 حضور دندان آسیب دیده

وقتی دندان عقل احتمال دارد که با شانس کمی بیرون بیاید و دندان دیگری در جلوی او به شدت آسیب دیده وجود داشته باشد  و به  ترمیم عمده نیازداشته باشد منطقی به نظر می رسد که دندان آسیب دیده را کشیدن کرده و نیرویی تازه برای ظاهر شدن  دندان عقل  به اوبدهیم .در چنین وضعیتی  است که فایده ی به تعویق انداختن کشیدن  دندان عقل قبل از درمان ارتودنسی معلوم می شود .کشیدن دندان عقل  در ابتدای درمان ارتودنسی بیمار را مجبور به  ترمیم و نگه داشتن  دندان آسیب دیده می کند .

آیا تمامی دندان های عقل نیاز به کشیدن دارند ؟

گاهی اوقات یک دندان عقل به تنها یی مشکل سازبه نظر می رسد و باید کشیده شوددر این میان بهتر است بدانیم که تصمیم گیری برای خارج کردن دندان عقل از دهان را بهتر است به پایان کار ارتودنسی بیندازیم .هنگامی که دندان ها به وسیله درمان ارتودنسی کاملا مرتب شدهاند اما  هنوز کمی نامرتبی در دندان های جلوی فک پایین وجود دارد  ، در پایان کار درمان ارتودنسی بنا به تشخیص ارتودنتیست برای ایجاد فضا می بایست دندان عقل از دهان خارج شود و اگر دندان عقل در ابتدای درمان از دهان خارج شده بود جایی برای جبران باقی نمی ماند .

عدم وجود علائم به معنای نبود بیماری نیست

در برخی از مواقع اگر دندان عقل به موقع کشیده نشود بیمار با بازگشت ناهنجاری مواجه خواهد شد.

این عامل بسیاری از موارد برگشت ازدحام دندان ها به دلیل کمبود فضا و ناهماهنگی اندازه دندان ها با اندازه استخوان در بر گیرنده آنها است .بسیاری از مطالعات  به این نتیجه رسیده اند که علامت دندان عقل همیشه به این معنی نیست که بیماری هایی مانند  انواع عفونت ها آن را در بر گرفته باشد  این علائم می تواند در طول زمان در اطراف این دندان در حال رشد بوجود بیاید .

خیلی اوقات تصمیم به کشیدن و یا نگهداری این دندان نیاز به  قضاوت ارتودنتیست  دارد ، اما زمانی که شما در جوانب مثبت و منفی دراز مدت نگاه می کنید احتمال امن ترآن است که  برای کشیدن مرزی دندان عقلی که ممکن است  مشکل ساز شود اقدام کنید تا اینکه  آنرا  معلق نگه دارید  به این امید که هیچ  اتفاق بدی نخواهد افتاد .

تاثیر دندان عقل بر ثبات دندان

ازدحام دندان ها در برخی از افراد جوان پس از پایان درمان ارتودنسی یک پدیده طبیعی و اجتناب ناپذیر در طول سال است .سن افراد در این پدیده ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد .ثبات دندان ها پس از درمان ارتودنسی بستگی فراوانی به سن افراد دارد .افراد مسن تر ثبات دندان ها اغلب با دوام تر است .

آیا یک درمان ارتودنسی انجام شده یا نه ؟

دندان هایی که اغلب تحت تاثیر قرار می گیرند  و حرکت می کنند دندان های قدامی پایین هستند ( دندان ثنایا و دندان نیش ) اما تمام دندان های دیگر نیز ممکن است حرکت کنند . برای پیدا کردن علت یک جنبش دندان نامطلوب و یا جابجایی که پس از پایان یک درمان ارتودنسی رخ می دهد سعی کنید اغلب دندان عقل را مورد سرزنش قرار دهید .تحقیقات و مطالعات متعدد ی در مورد این موضوع منتشر شده است اما نتیجه گیری از جدید ترین منابع این است که ظاهر شدن دندان عقل که در هر نیم قوس پدید آمده به میزان قابل توجهی باعث این جابجایی شده است .این جابجایی آنچنان ممکن است رخ دهد و به احتمال زیاد رخ خواهد داد که شما باور نمی کنید که آیا یک درمان ارتودنسی انجام شده است یا خیر .البته پس از پایان ارتودنسی شما این  سوال را نمی کنید  که آیا  دندان عقل من موقع ظاهر شدن حرکت خواهد کرد یا نه  بلکه وقتی آنها حرکت کردند می پرسید .

لزوم کشیدن دندان عقل برای درمان ارتودنسی

متخصص ارتودنسی شما در بررسی های اولیه و با کمک گرفتن از تصاویر رادیولوژی تشخیص می دهد که آیا ضرورتی برای کشیدن دندان عقل از دهان وجود دارد یا نهگاهی شلوغی  و ازدحام دندان ها  به قدری زیاد است که متخصص ارتودنسی شما چاره ای جز خارج کردن دندان عقل از دهان شما ندارد .