ارتودنسی کودکان

توصیه‌هایی در خصوص بردن کودکان نزد ارتودنتیست

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | آبان ۱۵ام, ۱۳۹۷

درست مثل بیسبال و ژیمناستیک که نوعی از ورزش هستند، ارتودنتیست‌ هم نوعی دندانپزشک است. یک ارتودنتیست‌ با استفاده از براکت‌ها، نگهدارنده‌ها و دیگر ابزار وسایل به مرتب و صاف شدن دندان‌ها و در یک خط قرار گرفتن فک کمک می‌کند.

ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان

دندان‌های صاف و مرتب و فک‌های هم‌ راستا به شما لبخندی زیبا می‌بخشند و همواره دندان‌ها را سالم نگاه می‌دارند. علاوه‌ بر این وقتی دندان‌ها مرتب و فک‌ها هم‌راستا باشند، جویدن غذا نیز ساده‌تر خواهد بود. ارتودنسی حتی می‌تواند از خروپف کردن هم جلوگیری کند.
چرا باید به ارتودنتیست‌ مراجعه کرد؟ ممکن است دندانپزشک یا یکی از والدین‌تان به شما توصیه کنند چون از نظر آن‌ها مشکلی در دندان‌ها یا فک شما وجود دارد. یا کودکی که ظاهر دندان‌هایش را دوست ندارد ممکن است بخواهد به ارتودنتیست‌ مراجعه کند.
علل مراجعه کودکان به ارتودنتیست‌ بسیار زیاد است از جمله دندان‌های روی‌هم افتاده یا ازدحام دندان‌ها در یک ناحیه، مشکل رشد فک و درآمدن دندان‌های جدید. این مشکلات ممکن است در اثر خرابی و پوسیدگی دندان، از دست دادن زود هنگام دندان‌های شیری، تصادف و یا عاداتی از قبیل مکیدن ایجاد شود. هم‌چنین ممکن است این مشکلات ژنتیکی یا ارثی باشند، یعنی در خانواده فرد شایع باشند.

زمان مناسب برای مراجعه کودک به ارتودنتیست

سن خاصی برای مراجعه کودکان به ارتودنتیست‌ وجود ندارد. در برخی کودکان 6 سالگی، بعضی 10 سالگی و برخی هم در زمان نوجوانی. حتی بزرگسالان هم برای درمان به ارتودنتیست‌ مراجعه می‌کنند.
بسیاری از ارتودنتیست‌ها بر این باورند که کودک باید قبل از 7 سالگی به ارتودنتیست‌ مراجعه کند تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری شود. ولی این بدان معنی نیست که کودک بلافاصله براکت دریافت می‌کند. بلکه ارتودنتیست‌ متوجه مشکلات موجود شده و می‌تواند زمان مناسب برای شروع درمان را انتخاب کند.

ارتودنتیست‌ یا دستیار او از دهان و دندان‌های‌تان با اشعه‌ی ایکس یا کامپیوتر عکسبرداری می‌کند.

در مطب ارتودنتیست چه اتفاقی می‌افتد

مطب یک ارتودنتیست‌ درست شبیه به مطب یک دندانپزشک است. روی یک صندلی می‌نشینید و ارتودنتیست‌ یا دستیار او از دهان و دندان‌های‌تان با اشعه‌ی ایکس یا کامپیوتر عکسبرداری می‌کند. ارتودنتیست‌ با مشاهده‌ی این عکس‌ها مکان هر یک از دندان‌ها را می‌بیند و درصورتی که هنوز دندانی وجود دارد که درنیامده، متوجه‌ آن‌ها می‌شود.
ممکن است تکنیسین و ارتودنتیست‌ با قرار دادن مواد چسبناکی روی دندان‌های بالا و پایین و فشار دادن آن‌ها، از دندان‌ها یک قالب تهیه کنند. وقتی که قالب جدا شود آن‌گاه تصویر واضحی از شکل و اندازه‌ی دندان‌ها به دست می‌آید. این قالب به ارتودنتیست‌ در تشخیص چگونگی صاف کردن دندان‌ها کمک می‌کند.
ارتودنتیست‌ دندان‌ها، دهان و فک‌ بیمار را معاینه می‌کند. ممکن است از بیمار بخواهد تا جایی که می‌تواند دهان خود را باز کند یا دهان را بسته و دندان‌ها را روی یکدیگر قرار دهد. وی احتمالا سوالاتی درباره مشکلات احتمالی در جویدن یا بلعیدن مواد غذایی می‌پرسد. هم‌چنین شاید از بیمار بپرسد که آیا هنگام باز کردن دهان، فکش صدا می‌دهد یا خیر. ممکن است ارتودنتیست‌ به کودک و والدینش بگوید که همه چیز خوب است و یا توصیه کند که درمان را شروع کنید.

در برخی از مراجعات ارتودنتیست‌ فقط براکت‌ها را چک می‌کند تا همه در جای خود باشند.

براکت‌ چه‌ کار می‌کند

براکت‌ با وارد کردن فشار مستمر بر روی دندان‌ها باعث حرکت آن‌ها و صاف شدن دندان‌ها می‌کنند. نگهدارنده نیز بر روی دندان‌ها فشار وارد می‌کند و بعد از کار گذاشتن براکت‌ها دندان‌ها را صاف در جای خود نگه می‌دارد.
گاهی ممکن است بنا بر تشخیص ارتودنتیست‌ لازم باشد یک یا چند تا از دندان‌ها کشیده شوند تا فضای بیشتری درون دهان ایجاد شود. اگر نیاز به کشیدن دندان‌ها باشد، مسلما دندانپزشک یا جراح دهان و دندان به بیمار داروی بی‌حسی می‌دهند تا در طول درمان راحت باشید.
وقتی که براکت‌ها کار گذاشته شد، هر چند هفته یک‌بار باید به ارتودنتیست‌ مراجعه کنید. باید به‌خاطر داشته باشید که در طول این مدت مرتبا برای مهاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان‌های‌تان تمیز شده و از نظر پوسیدگی و جرم بررسی شوند. در برخی از مراجعات ارتودنتیست‌ فقط براکت‌ها را چک می‌کند تا همه در جای خود باشند. اما در برخی دیگر ممکن است سیم‌های روی براکت‌ها را بکشد تا دندان‌ها را درجای خود قرار دهد. او به شما یاد می‌دهد که چگونه از نوار لاستیکی که برای مرتب کردن دندان‌ها، بین دو دندان کشیده می‌شود استفاده کنید.
برای بعضی کودکان ابزارهای دیگری، از جمله هدگیر نیز به‌کار می‌رود. ممکن است تا به‌ حال کودکی را دیده باشید که از هدگیر استفاده می‌کند. مسلما علت نام‌گذاری این دستگاه این است که روی سر قرار می‌گیرد. هدگیر دارای یک سیم نعلی شکل است که به پشت دندان‌ها متصل می‌شود. این دستگاه برای فشار به پشت دندان‌ها برای کشیدن آن‌ها روبه عقب و ایجاد فضای بیشتر در جلوی دهان، طراحی شده است. هدگیرها معمولا فقط در طول شب استفاده می‌شوند.
وقتی از براکت یا دیگر وسایل ارتودنسی استفاده می‌کنید، گاهی ممکن است احساس ناراحتی کنید. در این‌ صورت مادر و پدر می‌توانند به شما قرص مسکن بدهند و معمولا ارتودنتیست‌ وکس‌های را در اختیار شما می‌گذارد که می‌توانید به قسمت‌های تیز براکت‌ها یا درون دهان یا لثه‌ها بمالید تا دیگر اذیت نشوید.

برای چه مدت باید به ارتودنتیست مراجعه کنم

معمولا مدت زمان استفاده از براکت‌ متفاوت است اما معمولا بین 1 تا 3 سال باید از آن‌ها استفاده کنید. در بعضی از کودکان ممکن است نیاز باشد بعد از برداشتن براکت‌ها؛ از نگهدارنده استفاده شود تا دندان‌ها در جای خود بمانند. در طول این مدت نیز هم‌چنان باید به ارتودنتیست‌ مراجعه کنید.
مدت زمان استفاده از نگهدارنده‌ها در کودکان متفاوت است. اما خبر خوب این است که حتی وقتی از نگهدارنده استفاده می‌کنید، یک لبخند بسیار زیبا خواهید داشت.