بهبود سلامت لثه میتواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

توسط: | برچسب ها: , | دیدگاه ها: 0 | آبان ۲۵ام, ۱۳۹۶

محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک میگویند که اگر شما از لثه های خود مراقبت کنید، می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید. آنها ادعا می کنند که بهبود مراقبت های دندانی، سرعت ایجاد رسوب در شریان ها را می کاهد.

یک مسئله در مجله اخیر انجمن قلب آمریکا، آنها مطالعه ای خوشبینانه ارائه کردند که نشان می دهد چگونه بهبود سلامت لثه، به میزان قابل توجهی پیشرفت بالینی تصلب شریان را کندتر می کند؛ روندی که در آن رسوب درون شریان ها ساخته میشود که منجر به افزایش خطر ابتلای فرد به بیماری های قلبی، سکته مغزی و مرگ است. نویسنده موئیس دسواریکس، استادیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت میلمن کلمبیا، می گوید: “این نتایج مهم هستند چون تصلب شریان به صورت موازی با هر دو بیماری بالینی پریودنتال و پروفیل های باکتریایی در لثه ها پیشرفت کرده است. اینها عینی ترین شواهدی است که نشان میدهد اصلاح مشخصات باکتریایی لثه می تواند نقش مهمی در پیشگیری یا کند  کردن هر دو بیماری را بازی کند. ” این محققان برای مطالعاتشان، 420 نفر بزرگسال بین 60 و 76 سال را از شمال منهتن که در مطالعه عفونت دهان و اپیدمیولوژی بیماری عروق ( INVEST ) شرکت کرده بودند را بررسی کردند. اندازه گیری ضخامت عروق همه شرکت کنندگان در شروع مطالعه و در پایان پیگیری ها، که حدود 3 سال به طول انجامید، تحت آزمایشات عفونت دهان و ضخامت عروق قرار گرفتند.
آزمایشات عفونت دهانی بازیابی در مجموع بیش از 5000 نمونه جرم به همراه داشت. برای هر یک از شرکت کنندگان، نمونه ها از چند دندان و زیر لثه های فرد گرفته شد. نمونه پلاک گرفته شده از دهان افراد، برای یافتن 11 گونه باکتری که علل بیماری پریودنتال شناخته شده بودند و هفت باکتری دیگر مورد بررسی قرار گرفتند.
هم چنین نمونه مایع از سراسر لثه گرفته شد و برای تعیین سطوح اینترلوکین 1β، که یک نشانه ی التهاب است، مورد بررسی قرار گرفت. میزان تصلب شریان، با استفاده از اسکن سونوگرافی با وضوح بالا برای اندازه گیری ضخامت عروق و یا ضخامت انتیما – داخلی (IMT) در هر دو شریان کاروتید مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با استفاده از روش اندازه گیری IMT، هم بهبود سلامت لثه و هم کاهش در میزان باکتری های مربوط به بیماری پریودنتال ارتباط مستقیم با کندتر شدن روند تصلب شریان دارند. این نتایج، حتی زمانی که با عواملی که می توانستند تاثیر گزار باشند، مانند شاخص توده بدن، سطح کلسترول، دیابت و سیگار کشیدن انجام گرفتند، تغییر قابل توجهی نداشتند. مطالعات پیشین افزایش 0.033 میلیمتر کاروتید IMT در سال (در حدود 0.1 میلی متر بیش از 3 سال) را، به بیش از دو برابر افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط دانسته اند. در این مطالعه، شرکت کنندگانی که سلامت لثه آنها در طول 3 سال وخیم تر شد، 0.1 میلی متر افزایش در IMT کاروتید خود، در مقایسه با شرکت کنندگانی که سلامت لثه  آنها بهبود یافت، نشان دادند. نویسنده همکار، پانوس پاپاپانو، استاد کالج دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کلمبیا، می گوید:

“نتایج ما ارتباط مشخصی بین آنچه که در دهان میگذرد و ضخیم شدن شریان کاروتید، حتی قبل از شروع بیماری پریودنتال را نشان می دهد. این مساله گویای این است که بیماری پریودنتال اولیه نباید نادیده گرفته شود. “

تصلب شریان و عفونت های پریودنتال اگر چه محققان از چگونگی عملکرد باکتری های موجود در دهان در ایجاد تصلب شریان اطلاعی ندارند، نظریه ای پیشنهاد می شود که برگرفته از مطالعات رو حیوانات این است. این نظریه این است که آنها نشانه های التهابی را افزایش می دهد که می تواند باعث بدتر شدن یا التهاب در تصلب شریان شود. در مطالعات قبلی که اقدامات در یک نقطه از زمان اندازه گیری میکردند، این تیم دریافته بود که سطوح بالاتر از باکتری های بیماری زا با IMT کاروتید ضخیم تر ارتباط دارند. این مطالعه جدید با در نظر شرکت کنندگان در طول زمان بر گفته های آن نظریه می افزاید. پروفسور دسواریکس می افزاید: “این مهم است که ما همچنان این بیماران را بررسی کنیم تا ببینیم که آیا رابطه بین عفونت پریودنتال و تصلب شریان حمل به وقایع بالینی مانند حمله قلبی و سکته ختم می شود یا نه و با آزمون و خطا دریابیم که آیا اصلاح فلورا ی پریودنتال، پیشرفت تصلب شریان را کند تر خواهدکرد یا نه. ” وجوه موسسه ملی بهداشت (NIH)، موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی ( NINDS )، انستیتو ملی تحقیقاتی – پزشکی د لا سانته و همکاران د لا ( INSERM )، و دیگر موسسات، منابع مالی این تحقیق را به عهده داشتند. در سال 2010، محققان انگلیسی اعلام کردند که باکتری لثه می تواند خطر حمله قلبی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد، چرا که همان باکتری که باعث جرم و رسوب دندانی میشود می تواند از دهان به جریان خون فرار کنند و باعث لخته شدن خون شود.