مراقبت از دندانهای کودکان را از چه سنی آغاز کنیم

مراقبت از دندانهای کودکان را از چه سنی آغاز کنیم

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | بهمن ۲۸ام, ۱۳۹۶

از سنین جنینی باید به فکر سلامت دهان و دندان کودکان باشیم. دندانهای شیری کودک که تعداد آنها 20 عدد است  در زمان بارداری ساخته می‌شود به همین سبب هنگامی که نوزاد در رحم مادر قرار دارد مادر باید توجه لازم را به  تغذیه و سلامت خود داشته باشد تغذیه نامناسب یا بیماری عفونی و یا ضربه و مصرف بعضی از داروها می‌توانند در ساختمان دندان شیری موثر باشند. دوران بارداری بسیار با اهمیت است. توجه داشته باشید که در هنگام بارداری، مسئولیت خود و کودک خود را بر عهده دارید. مصرف مواد غذایی تازه مانند لبنیات تازه, پروتئین ها, سبزیجات و مرکبات د دوراب بارداری بسیار با اهمیت می باشد. مادر باید از مواد غذایی خوب و به میزان کافی استفاده نماید.

دندانهای دایمی نیز در ماههای آخر بارداری و اوایل نوزادی شکل می گیرد.بنابراین ضربه به فک و یا مصرف بعضی داروها و بیماری نوزادان اثر مستقیم در دنداهای دایمی کودک دارد.مراقبت از بهداشت دهان و دندان کودکان اهمیت ویژه ای دارد.

پوسیدگی دندان از جمله مهم ترین مشکلات در کودکان ونوجوانان به شمار می رود، پوسیدگی دندان پنج برابر بیشتر از بیماریهای تنفسی مانند آسم وهفت برابر بیشتر از آلرژی ها مانند تب یونجه برای کودکان خطر آفرین است.

تمیز کردن دندانهای کودک هنگامی که اولین دندانها از لثه بیرون می آیند می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندانها موثر باشد. حدوداً در ۱۸ ماهگی دندان‌های آسیاب پسین رشد می کنند و در این هنگام باید از مسواکهای نرم برای مراقبت از دنداهای کودک استفاده نمایید.

همچنین با تمیز کردن زبان از از تجمع باکتری که می‌تواند باعث پوسیدگی دندان کودک شود، جلو گیری کنید.به توصیه ی دندانپزشک، مراقبت های بهداشت دهان و دندان باید از یک سالگی کودک آغاز شود.مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را در کودکان به صورت عادت درآورید.

آمارها نشان می دهد بسیاری از والدین از اهمیت مسواک زدن کودکانشان اطلاع کافی ندارند.دندانهای پوسیده کودک موجب می شود تا کودک نتواند تغذیه خوب داشته باشد بنابراین با توجه به اهمیت مراقبت از بهداشت دهان و دندان لازم است از دوران جنینی به فکر بود.

همانطور که گفته شد جوانه دندان‌های دایمی در زیر دنداهای شیری شکل خواهند گرفت. در واقع این دندان‌های شیری سالم، فضای لازم را برای دندان‌های دایمی جایگزین خود حفظ می‌کنند تا دندان‌های دایمی زیرین آنها به موقع و در جای مناسب خود رویش پیدا کنند.

اگر کودک یک دندان شیری خود را زودتر از زمان مناسب از دست دهد،فضای خالی بین دندانهاباعث حرکت دندان‌های عقبی به سمت جلو می شود در نتیجه هنگامی که دندان دایمی زیرین دندان کشیده شده، به زمان رویش برسد، به دلیل نداشتن فضای کافی،‌رویش نابه‌جا خواهد داشت و یا نهفته باقی می‌ماند و مشکلات ارتودنسی و ردیف نبودن دندان‌ها را برای کودک ایجاد خواهد کرد.

پس باید در حفظ ومراقبت از دندانهای شیری کودکان بکوشیم و با مراجعه منظم به دندانپزشکی از مشکلات بعدی جلوگیری نماییم.