لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسی

لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسی

توسط: | برچسب ها: , | دیدگاه ها: 0 | آذر ۶ام, ۱۳۹۶

لق شدن دندان یکی از نگرانی های بیمارانی است که می خواهند برای درمان ارتودنسی اقدام کنند. به همین دلیل در این مقاله توضیحاتی در مورد این موضوع به خوانندگان عزیز داده می شود.

“تصور می کنم که دندان من شل شده است.”

ممکن است یک متخصص ارتودنسی  این جمله را از اکثر بیماران خود در حین درمان شنیده باشد.

آیا ممکن است در ارتودنسی دندان های من شل شده و یا بیفتند؟
جواب کوتاه : خیر

در چند روز اول که براکت ها گذاشته می شوند دندان ها تکان می خورند و احساس لق شدن دندان به بیمار دست می دهد. این  یک امر طبیعی است گرچه در برخی موارد ممکن است در صورتی که متخصص ارتودنسی آن را از قبل توضیح نداده باشد باعث نگرانی بیمار شود.

چرا هنگام ارتودنسی حس لق شدن دندان به من دست می دهد؟
حرکت دندان از کجی به راستی با اعمال فشار توسط دستگاه ارتودنسی برای اصلاح فرم و موقعیت دندان صورت می گیرد. این فشار به تاج، ریشه، لیگامان پریودنتال و استخوان اطراف دندان نیرو منتقل می کند. این فشار آهسته و مداوم می باشد و در حرکت دندان به سوی هدف از قبل پیش بینی شده موثر است.

در جهت دندان در حال حرکت ، غشاء پریودنتال ( لثه ) فشرده قرار دارد.

سطح استخوان از تماس با این غشاء شروع به جذب دوباره  می کند.

علت فعال شدن سلول های استخوانی به نام استئوکلاست ( استخوان از بین برنده سلول ) می باشد.

در مکان هایی  از سلول دندان استخوانی به نام استئوبلاست ( سلولهای ساختمان استخوان ) شروع به بازسازی استخوان کرده است.

به همین دلیل است که در طول ارتودنسی احساس می شود که دندان شل شده است.

چرا که رباط ها  فشرده شده اند و این استخوان است که حذف شده و دوباره در اطراف دندان ساخته شده است.

هنگامی که درمان ارتودنسی به پایان رسید و دندان در موقعیت نهایی قرارگرفت، بازسازی استخوان متوقف می شود و این فرایند به تثبیت نهایی خود نزدیک می شود.

بنابراین احساس  سستی، لقی و تحرک دندان دیگر وجود نخواهد داشت حتی پس از اتمام کار ارتودنسی دندان در موقعیت امن تری در استخوان قرار خواهد گرفت.

در انتهای کار ارتودنسی و حذف براکت ها شما برای ماندگاری درمان تنها به یک نگهدارنده نیاز دارید که ارتودنتیست تان به شما توصیه می کند.

بنابراین اگر در آغاز کار ارتودنسی احساس کردید دندان های شما کمی شل شده است نگران نباشید این موضوع کاملا طبیعی است.

 

امکان لق شدن دندان در اثر بیماری های پریودنتال

علت دیگر شل شدن دندان بیماری های لثه ( پریودنتال )  می باشد که این بیماری در بزرگسالان شایع تر از کودکان است. از آنجایی که شما براکت های ارتودنسی دارید و با نیروهای ملایم وارده به دندان های خود مواجه هستید، سلامت پریودنتال نقش اول را در این بازی ایفا می کند. این نیروی ملایم می تواند استخوان اطراف خود را وادار به حرکت کند. بنابراین اگر بافت های لثه در طول ارتودنسی سالم نباشند ممکن است باعث از دست رفتن استخوان و یا تضعیف آن شوند. بنابراین هر بیماری لثه باید تحت کنترل در آورده شود و قبل از درمان ارتودنسی مورد بررسی کامل  ارتودنتیست قرار گیرد و سپس کار درمان ارتودنسی آغاز شود .

برای حفظ سلامت پریودنتال خود شما نیاز دارید که مطمئن شوید که تمیز کردن و شستشوی دندان خود را به طور منظم و حرفه ای در طول مدت ارتودنسی انجام داده اید.چشم انداز بلند مدت و یا پیش آگهی از مشکلات دهان، دندان و بیماری های پریودنتال باید قبل از تصمیم گیری بر گزینه های درمان در نظر گرفته شود.

لق شدن دندان های پر ازدحام در طی ارتودنسی

ارتودنسی دندان برای کسانی که شلوغی و نامنظمی دندان دارند به زمان بیشتری برای تنظیم و مرتب کردن دندان ها نیاز دارد.

طی این فرایند درمان، بیمار ممکن است مدت بیشتری احساس سستی و لق شدن دندان را داشته باشد.

نیرو هایی ارتودنسی که قادرند دندان ها را به حرکت در آورند در هر ماه می توانند در نهایت یک میلی متر دندان ها را به ناحیه هدف نزدیک کنند.

البته سرعت این حرکت در افراد مختلف متفاوت می باشد و فاکتور هایی از قبیل سن بیمار و  جنسیت بیمار در طول درمان و سرعت حرکت دندان ها موثر می باشند.

بنابراین با توجه به عوامل یاد شده سرعت مناسب و غیر مخرب را برای حرکت دندان ها حداکثر یک میلی متر در ماه می توان پیش بینی کرد.

حرکت با سرعت یاد شده در دندان های شلوغ زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد و بیمار ممکن است مدت بیشتری احساس شلی و سستی دندان داشته باشد.

به هر حال انباشتگی دندان ها نیاز به  نیروهای بیشتری دارند که  به طور مساوی و مناسب طی درمان ارتودنسی دریافت کنند.

درد مداوم در دندان ها در اثر ارتودنسی

درد همواره به عنوان یک هشدار برای هر نوع درمان غیر معمول و نادرست به کمک ما آمده است.

متخصص ارتودنسی در ابتدای درمان به شما خواهد گفت که تا چند روز اولیه درمان درد شما فروکش خواهد کرد. درد هایی که در چند روز اول درمان شما احساس می کنید کاملا طبیعی و ناشی از نیروهای وارده از دستگاه های ارتودنسی می باشد. تداوم احساس درد از سوی شما زیاد بودن نیروهای ارتودنسی را زیر سوال می برد.

التهاب لثه و لقی بیش از اندازه دندان ها اگر بیشتر از چند هفته به طول بینجامد نشان دهنده وارد آمدن نیروی بیش از اندازه به دندان های شما است. تخریب ریشه و تخریب استخوان آرواره از دیگر موارد وارد آمدن نیروی بیش از اندازه به دندان ها است. در این صورت است که شما متوجه می شوید که نیروهای وارده بر دندان های شما نادرست و بیش تراز حد معمول است.

به همین خاطر است که شما نباید در نزد افراد غیر متخصص درمان ارتودنسی را فقط به خاطر ارزان بودن بهای آن انجام دهید .

بازسازی استخوان از دست رفته طی ارتودنسی
مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که هنگامی که نیروهای ارتودنسی برای حرکت دندان ها کنترل شده و به خوبی عمل می کنند در این صورت است که زمان کافی برای بازسازی استخوان از دست رفته طی مراحل درمان به وجود می آید.

لثه های سالم و بدون بیماری های پریودنتال به این فرآیند پیچیده کمک خواهند کرد.

گاهی اوقات برای درمان دندان شل  از نیروهای ارتودنسی به این منظور استفاده می شود.