زمان مناسب جلوگیری از مکیدن انگشت کودکان

زمان مناسب جلوگیری از مکیدن انگشت کودکان

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | فروردین ۷ام, ۱۳۹۷

مکیدن انگشت کودکان به عنوان روشی برای آرام کردن خود دانست و جالب تر از آن این است که بعضی از نوزادان حتی قبل از اینکه به دنیا بیایند شروع به مکیدن انگشت شست خود می‌کنند. کودکان ممکن است زمانی که خسته، گرسنه یا مضطرب هستند انگشت شست یا دیگر انگشتان خود را بمکند.

زمان مناسب جلوگیری از مکیدن انگشت کودکان

زمانی که کودک بزرگ‌تر می‌شود و قدرت تکلم پیدا می‌کند، راه‌های دیگری برای آرام کردن خود پیدا می‌کند و به طور طبیعی دست از مکیدن انگشتانش می‌کشد، اما برای بعضی از بچه‌ها این کار تبدیل به عادت می‌شود و والدین باید برای ترک دادن این عادت فرزند خود مداخله کنند.

کودک در چه سنی باید دست از مکیدن انگشت خود بردارد؟

اغلب کودکان خود به خود در سنین بین ۲ تا ۴ سالگی مکیدن انگشتان خود را متوقف می‌کنند، اما کودکانی که بعد از ۴ تا ۵ سالگی هم به این کار ادامه می‌دهند، به قدری کمک برای ترک کردن این عادت احتیاج دارند. روشن است که کودکانی که خیلی شدید انگشت شست خود را می‌مکند نسبت به کودکانی که فقط انگشت خود را در دهان می‌برند، بیشتر در معرض مشکلات مزمن هستند. کودکان باید با گذشت زمان و موقعی که دندان‌های دایمی آن‌ها رشد می‌کند -یعنی حدود ۶ سالگی- مکیدن انگشت یا پستانک را کنار بگذارند.

آثار مکیدن انگشت شست 

بعضی از آثار مزمن مکیدن انگشت بعد از سن ۶ سالگی شامل موارد زیر می‌شوند:

– دندان‌ها و آرواره‌ها منظم رشد نمی‌کنند

به این اختلال malocclusion گفته می‌شود. انگشت شست به سقف دهان فشار می‌آورد و این می‌تواند باعث شود که آرواره بالایی Vشکل شود. فشار انگشت شست به دندان‌های جلوی فک هم می‌تواند باعث شود آن‌ها به بیرون متمایل شوند و دهان کودک باز بماند، زیرا زمانی که کودک دهانش را می‌بندد، فک بالایی بر روی فک پایینی قرار نمی‌گیرد و در این موارد یک متخصص ارتودنسی باید مشکل را حل کند.

– بی‌نظمی دندان‌ها

از آنجایی که مکیدن انگشت شست می‌تواند شکل آرواره را عوض کند و به دندان‌هایی که در حال رشد کردن هستند فشار بیاورد، این دندان‌ها ممکن است بی‌نظم شوند.

– مشکلات تکلم

مشکلات تکلم کودکان مانند نوک زبانی صحبت کردن ممکن است در اثر مکیدن انگشت شست توسعه پیدا کند. این کودکان به گفتاردرمانی احتیاج دارند.

– کاهش عزت نفس

مکیدن انگشت برای کودکان اغلب پس از مدتی به صورت عادت در می‌آید و این روی عزت نفس آن‌ها و تصورشان از خویشتن تاثیر منفی دارد. کودکان ممکن است از این عادت خود احساس شرمندگی کنند و به کمک والدین خود برای ترک این عادت نیاز داشته باشند.

چگونه می‌توانم کودکم را وادارم مکیدن انگشتش را کنار بگذارد؟

– به آرامی به کودکتان گوشزد کنید که دیگر انگشتش را نمکد

اغلب کودکان به طور ناخود‌آگاه این کار را می‌کنند و فقط نیاز دارند به آن‌ها گوشزد شود که این کار را کنار بگذارند. یادآوری مثبت، اغلب کارآمد‌ترین روش برای کمک به کودک برای ترک این عادت است. فرزند خود را برای این عادت نکوهش نکنید و او را شرمنده نسازید. به جای این کار برای او یک جایزه تعیین کنید. یک تقویم دیواری داشته باشید و زمانی که کودکتان انگشت شستش را نمی‌مکد، بر روی آن یک برچسب بچسبانید و بعد از گذشت یک دوره زمانی مشخص، به او یک گردش تفریحی یا اسباب‌بازی هدیه بدهید.

– حواس کودک را پرت کنید

بعضی از کودکان در زمان‌های مشخصی انگشت شست خود را می‌مکند. این زمان‌ها را یادداشت کنید. اگر کودکتان تنها زمانی که به رختخواب می‌رود این کار را انجام می‌دهد، به او یک اسباب‌بازی پرشده بدهید که آن را فشار بدهد. اگر تنها هنگامی که مضطرب است این کار را می‌کند به او یک اسباب‌بازی بغلی بدهید و به این ترتیب برای انگشت شستش یک جایگزین پیدا کنید.

– با دندانپزشک ملاقات کنید

یک دندانپزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا مکیدن انگشت شست می‌تواند به کودک شما آسیب بزند یا خیر. یک گفتگو با دندانپزشک در خصوص اهمیت ترک دادن این عادت فرزندتان می‌تواند روشی موثر برای متوقف کردن او باشد.

– شست کودکتان را باندپیچی کنید

باند یا دستکش می‌تواند به کودک شما یادآوری کند که نباید انگشت شستش را بمکد.

– این رفتار او را نادیده بگیرید

نادیده گرفتن این رفتار هم روش موثری برای ترک آن است، زیرا تعدادی از کودکان انگشت شستشان را می‌مکند تا جلب توجه کرده باشند.

توجه

برای مقابله با آثار بلند مدت مکیدن انگشت شست کودکان، باید آن را قبل از اینکه دندان‌های دایمی آن‌ها رشد کند ترک کنند. این کار می‌تواند از کج و معوج شدن دندان‌هایشان، باز ماندن دهان و مشکلات گفتاری جلوگیری کند. درست است که این کار مراقبت زیادی می‌طلبد، اما زمان گذاشتن و فداکاری شما در این راه برای جلوگیری از وقوع مشکلات بعدی برای فرزندتان باارزش خواهد بود.