متخصص ارتودنسی

راهنمای انتخاب ارتودنتیست

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | آذر ۲۰ام, ۱۳۹۷

انتخاب ارتودنتیست برای خود و خانواده‌تان یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات زندگی است. اگر وقت کافی برای تحقیق درباره‌ی ارتودنسی بگذارید و درباره فواید آن برای خود وخانواده‌تان بدانید، لبخند و سلامت کلی دندان‌های‌تان برای همیشه بهبود خواهد یافت.

متخصص ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

هدف ما در فراهم آوردن این راهنما کمک به آگاهی شما از تفاوت میان ارتودنتیست و دندانپزشک عمومی است. هم‌چنین در این مطلب به شما آگاهی می‌دهیم که چه سوالاتی را باید از ارتودنتیست مورد نظرتان بپرسید. درپایان به توضیح گزینه‌های درمانی مختلفی که امروزه وجود دارد می‌پردازیم، گزینه‌هایی نظیر ارتودنسی فلزی متحرک که خود فرد می‌تواند آن را جا به جا کند، ارتودنسی با براکت‌های شفاف و ارتودنسی پشت دندان و ارتودنسی اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی.

در بحث جابه جایی دندان و گذاشتن براکت یا ارتودنسی نامرئی تفاوت میان ارتودنتیست و دندانپزشک عادی چیست
ارتودنتیست در حقیقت دندانپزشکی است که 2 الی 3 سال را بیشتر از دندانپزشک عادی در زمینه ارتودنسی تحصیل کرده است. یک دندانپزشک عادی نیز ممکن است کار ارتودنسی یا اینویزیلاین را انجام دهد زیرا آن‌ها نیز دوره‌ای چند هفته‌ای یا سمینارهایی در‌این‌باره گذرانده‌اند. آن‌ها مدرک لازم برای انجام تمامی فعالیت‌های دندانپزشکی را دارند اما بیش از هر چیز در زمینه خدمات دندانپزشکی ترمیمی تاج یا پل دندان، پر کردن، جرم‌گیری و ایمپلنت تخصص دارند.
از‌آن‌جا که تنها کاری که ارتودنتیست انجام می‌دهد، گذاشتن براکت‌ها است در این زمینه بسیار با‌تجربه است و برای ارائه خدمات درمانی ارتودنسی نسبت به دندانپزشک عادی شایسته‌تر است.

چگونه می‌توانم متوجه شوم که دندانپزشکم ارتودنتیست است یا خیر

نگران این مسئله نباشید چون در مطب ارتودنتیست جواز کسب یا مدرکی وجود خواهد داشت که نشان‌دهنده‌ی تخصص در زمینه ارتودنسی است. البته ساده‌ترین راه پرسیدن از منشی مطب یا خود ارتودنتیست است.

طبق توصیه انجمن متخصصین ارتودنسی آمریکا تمامی کودکان 7 سال به بالا باید برای ارزیابی نیاز به ارتودنسی معاینه شوند.

آیا ارتودنتیستی که به او مراجعه می‌کنید تجربه کافی در زمینه ارتودنسی کودکان دارد

طبق توصیه انجمن متخصصین ارتودنسی آمریکا تمامی کودکان 7 سال به بالا باید برای ارزیابی نیاز به ارتودنسی معاینه شوند. اگر دندانپزشک یا پزشک متخصص اطفال به کودک شما توصیه کرده‌ است تا در همان دوران کودکی به یک ارتودنتیست مراجعه کنید، قبل از هر‌چیز از این نکته مطمئن شوید که متخصص مورد نظرتان در درمان کودکانی که هنوز دندان شیری دارند تجربه کافی را داشته باشد.
حدود 50% از ارتودنتیست‌ها تا زمانی که تمامی دندان‌ها دائمی نباشند، درمان را آغاز نمی‌کنند. اگر کودک شما مشکلاتی نظیر دندان‌های به‌هم‌چسبیده، فک کوچک، مشکل در تنفس دهانی، عادت مکیدن انگشت شست یا یکی از انگشتان یا دندان قروچه دارد، باید در همان دوران رشد مورد درمان قرار بگیرد. بنابراین مطمئن شوید که ارتودنتیست در زمینه ارتودنسی کودکان تجربه دارد.

هزینه‌های ارتودنسی چگونه محاسبه می‌شود

معمولا ارتودنتیست هزینه فراگیری را مشخص می‌کند که تمامی خدمات مورد نیاز را در‌ بر‌ می‌گیرد. پیش از امضای هر قرار داد یا کاغذی اطمینان حاصل کنید که هیچ‌جا ازهزینه اضافه‌ای برای قالب‌های پلاستیکی اینویزیلاین و نگهدارنده‌ها در پایان کار صحبتی نشده باشد. اگر در مطب برای نگهدارنده‌ها یا رادیولوژی هزینه دریافت می‌شود، باید از همان ابتدا به‌وضوح با بیمار در‌ میان‌ گذاشته شود.

آیا متخصص ارتودنسی آخرین تکنولوژی‌ها را در مطب خود دارد

هر‌چه مطب ارتودنتیست پیشرفته‌تر و به‌روز‌تر باشد، بدین معناست که ارتودنتیست برای به‌ روز‌ کردن و هماهنگی با دانش مدرن ارتودنسی وقت و هزینه بیشتری را صرف می‌کند. داشتن دستگاه‌های عکس‌برداری اشعه ایکس دیجیتال و استفاده از کامپیوتر و وسائل دیجیتال به‌جای کاغذ‌بازی، راه را برای ارتباط با دیگر متخصصین پزشکی و دندانپزشکی آسان‌تر کرده و به شما به‌عنوان بیمار این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی و از طریق نام و کلمه‌عبور به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.
نکته مهم دیگر این‌ است که ارتودنتیست باید در انتخاب براکت‌ها از آخرین تکنولوژی پیروی کند. براکت‌ها و سیم‌های جدید روند درمان را سریع‌تر کرده و ناراحتی کم‌تری ایجاد می‌کنند. دیگر باوجود براکت‌های فلزی کوچک و شفاف و براکت‌های سرامیکی، دوره براکت‌هایی شبیه ریل راه‌آهن سپری شده‌است. استفاده از براکت‌های جدید، نتایج درمانی بهتری را به‌دنبال خواهد داشت و باعث می‌شود زمان کمتری را در مطب ارتودنتیست بگذرانید.

آیا ارتودنتیست خدمات خود را به‌ صورت اقساط بدون بهره ارائه می‌دهد

اکثر مطب‌ها از نظر اقتصادی گزینه‌های زیادی را ارائه می‌دهند از جمله پرداخت به‌صورت اقساط.
اغلب متخصصان ارتودنسی با‌ توجه به بودجه ماهیانه شما برنامه پرداخت هزینه را طوری تنظیم می‌کنند که برای شما قابل پرداخت باشد. ارتودنسی در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری روی خودتان و آینده‌ی فرزندتان است. مطالعات همواره فواید ارتودنسی را تائید کرده‌اند؛ چه از‌نظر اقتصادی و کسب و کار (به‌دست آوردن موقعیت‌های شغلی بهتر) و چه از نظر افزایش عزت‌نفس و اعتماد‌به‌نفسی که در اثر یک لبخند واقعی به‌وجود می‌آید.

وقتی که دوره‌ی درمان به‌پایان رسید و شما صاحب لبخند زیبایی شدید، نگهدارنده‌هایی که شب می‌پوشید دندان‌های‌تان را یک عمر صاف نگه‌ می‌دارند. تعداد خدمات یا محصولاتی که مثل براکت‌ها تا همیشه باید استفاده کنید زیاد نیست. بیمارانی که با ارتودنتیست همکاری نکرده و نگهدارنده‌ها را استفاده نمی‌کنند با جا به جایی خفیف دندان‌ها روبرو خواهند شد. بنابراین به‌خاطر داشته باشید که همیشه نگهدارنده‌ها را استفاده کنید چون آن‌ها حکم بیمه عمر لبخند جدید شما را دارند.

ارتودنتیست باید توانایی استفاده از هر نوع چهار براکت را براساس نیاز بیمار داشته باشد.

در حال حاضر چهار نوع براکت دربازار موجود است

براکت‌های فلزی: این براکت‌ها، همان براکت‌های سنتی هستند که اغلب بیماران از آن‌ها استفاده می‌کنند. اکثر اوقات این براکت‌ها با گیره‌های فلزی رنگ روشنی که سیم‌ها را ثابت نگه می‌دارند همراه هستند. معمولا این براکت‌ها برای درمان کودکان زیر 12 سال استفاده می‌شوند. علاوه‌ بر این براکت‌های فلزی دیگری نیز وجود دارند که “متحرک” هستند بدین معنا که سیم با یک چفت کوچک روی براکت‌ها ثابت می‌شود. چفت بسته می‌شود و سیم سر جایش می‌شود. ارتودنتیست چفت را باز کرده و سیم را عوض می‌کند و یک سیم جدید را جایگزین آن می‌کند. این نوع براکت چندین مارک و نام تجاری مختلف دارد مثل دیمون، اسپید، این‌اویشن و ایمپاور. تمامی آن‌ها کارکرد مشابهی دارند و طول درمان با آن‌ها 3 تا 6 ماه خواهد بود.

براکت‌های شفاف: این براکت‌ها معمولا از جنس سرامیک و قابل تنظیم هستند یا نیاز به گیره‌هایی دارند که به‌جای رنگ نقره‌ای، بی‌رنگ و شفاف هستند. چنان‌چه بیمار بخواهد که سیم‌های ارتودنسی او قابل مشاهده نباشند، می‌تواند از این درمان استفاده کند. کارکرد آن‌ها دقیقا مشابه براکت‌های فلزی است و بسته به مطبی که برای درمان به آن مراجعه می‌کنید ممکن است هزینه آن کمی بیش‌تر از براکت‌های فلزی باشد.

براکت‌های پشت دندان: به این نوع ارتودنسی «ارتودنسی لینگوال» نیز گفته می‌شود. بسیاری از بازیگران از این نوع ارتودنسی استفاده می‌کنند زیرا براکت‌ها اصلا مشخص نیستند. هزینه‌ی این روش درمانی بسیار زیاد است (تقریبا دوبرابر براکت‌های شفاف یا فلزی) و می‌تواند سبب رسیدن به زبان گردد. به‌دلیل هزینه و زمان زیادی که باید صرف این روش درمانی شود، عده کمی از متخصصین آن را توصیه می‌کنند.

اینویزیلاین: در این روش از پلاک‌ها یا قالب‌های قابل برداشتن شفافی استفاده می‌شود که باید 22 ساعت در طول شبانه‌روز استفاده شوند و تنها برای مسواک زدن و غذا خوردن می‌توان آن‌ها را برداشت. مزیت این درمان قابلیت برداشتن قالب است، بنابراین به‌راحتی می‌توان دندان‌ها را تمیز کرد و غذا خورد. هم‌چنین این نوع ارتودنسی بسیار راحت و بدون درد است. تنها عیب آن این‌است که اگر این پلاک‌ها را به اندازه زمان مشخص شده استفاده نکنید، به نتیجه‌ای که در برنامه‌ی کامپیوتری تصویر شده نخواهید رسید. یکی دیگر از فواید این نوع ارتودنسی این‌ است که هزینه‌ی آن در‌حال‌حاضر با براکت‌های سیمی برابر است.

امیدواریم این راهنمای مشتریان توانسته باشد به شما درباره ارتودنسی و فواید آن برای شما و خانواده‌تان اطلاعاتی بدهد. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای معاینه و مشاوره به یک ارتودنتیست کنید تا با روش‌های مدرن ارتودنسی بیشتر آشنا شوید؛ روش‌هایی که می‌تواند به داشتن لبخندی زیبا و سلامت کلی شما کمک کند.