دانه انگور می تواند کلید افزایش دوام ترمیم های دندانی باشد!

دانه انگور می تواند کلید افزایش دوام ترمیم های دندانی باشد!

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | اسفند ۲ام, ۱۳۹۶

در مطالعه ای جدید، که بر روی ترکیبات طبیعی موجود در عصاره هسته انگور صورت گرفته، نشان داده شده است که علاوه بر مزایای متعدد برای سلامت بدن، می تواند موجب تقویت عاج و افزایش عمر و دوام ترمیم های رزینی دندان شوند. این یافته ها می تواند باعث پیشرفت در استفاده از یک ماده طبیعی به عنوان چسب شود تا موجب تقویت پیوند بین دندان و ماده پر کننده دندانی گردد و در نتیجه باعث طولانی کردن عمر ترمیم ها و به حداقل رساندن تخریب بافت دندان شود.

در این مطالعه، دکتر Ana Bedran-Russo، پروفسور و محقق گروه دندانپزشکی ترمیمی دانشگاه ایلینویز در کالج دندانپزشکی شیکاگو، چگونگی تاثیر عصاره دانه انگور بر تقویت رزین کامپوزیت و افزایش دوام آن را مورد بررسی قرار داده است. این مواد ترمیمی معمولاً بین پنج تا هفت سال باقی می مانند.

از آنجا که رزین می بایست به عاج دندان متصل شود، ناحیه اتصال بین این دو یک نقطه ضعف محسوب می گردد و می تواند موجب شکست ترمیم ها شده و یا موجب تشکیل پوسیدگی دندان شود. با این حال، با تقویت این ناحیه ارتباط، توسط عصاره دانه انگور می توان عاج دندان را تقویت نمود.

عاج دندان به طور عمده از کلاژن ساخته شده است. محققان این مطالعه، که نتایج آن در شماره ماه آوریل مجله معتبر Journal of Dental Research در سال 2017 منتشر گردیده است، کشف کردند که کلاژن آسیب دیده می تواند خود را با استفاده از ترکیب گیاهی الیگومریک پروآنتوسیانیدین-فلاونوئید که در بسیاری از غذاها، سبزیجات از جمله عصاره دانه انگور یافت می شود، ترمیم نماید. بهم پیوستن رزین و عاج غنی از کلاژن چسبندگی بهتری را فراهم می کند که به رطوبت وابسته نمی باشد. این یافته ها می تواند پیامدهای مهمی برای دندانپزشکی ترمیمی و سلامت عمومی جامعه در پی داشته باشد.

مشخص شده است که عصاره دانه انگور حاوی آنتی اکسیدان می باشد، که توانایی از بین بردن رادیکال های آزاد را دارا هستند. این رادیکال های آزاد به DNA آسیب رسانده و باعث مرگ سلولی می شوند. دانشمندان بر این باورند رادیکال های آزاد باعث ایجاد فرآیند پیری و بروز تعدادی از مشکلات سلامتی، از جمله بیماری های قلبی و سرطان می شود.