توصیه‌هایی برای زندگی کردن با ارتودنسی

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | آبان ۲۲ام, ۱۳۹۷

حالا که بر روی دندان‌ها ارتودنسی دارید،‌ چگونه از آن‌ها مراقبت می‌کنید؟ خیلی مهم است که بدانید چگونه به درستی از بریس‌ها در طول درمان ارتودنسی مراقبت کنید. با این نکات ساده، زندگی با ارتودنسی می‌تواند فوق‌العاده شود.

غذا خوردن با ارتودنسی

برای این‌که بدانید با داشتن ارتودنسی بر روی دندان چه بخورید و چه نخورید، یک راهنمای غذایی برای‌تان آماده کرده‌ایم. نگران نباشید، در این راهنما آدامس می‌جوید، ذرت بو داده و خیلی زود تنقلاتی مثل چیپس خواهید خورد. با این حال،‌ قبل از لذت بردن از خوردن چیزهایی که دوست دارید، نیاز به مراقبت خاص دارید تا از هر گونه مواد غذایی که می‌تواند به ارتودنسی جدیدتان آسیب وارد کند اجتناب کنید.
به طور کلی اگر ارتودنسی دارید، از این مواد غذایی اجتناب کنید:

  • غذاهای جویدنی: نان شیرینی، شیرین‌بیان، تافی
  • غذاهای ترد: چیپس ترتیلای ضخیم، ذرت بو‌داده، یخ
  • غذاهای چسبناک: آب‌ نبات کارامل، آدامس
  • غذاهای سخت: آجیل، آب نبات سفت
  • غذاهایی که نیاز به گاز گرفتن دارند: ذرت، سیب، هویج

غذاهای مناسب برای افرادی که بریس دارند:

  • لبنیات: پنیر نرم، پودینگ، نوشیدنی‌ها بر پایه‌ی شیر
  • نان: نان‌های نرم، پنکیک، کلوچه‌های بدون آجیل
  • غلات: ماکارونی، برنج نرم پخته شده
  • گوشت و مرغ: مرغ نرم پخته شده، کوفته قلقلی، کنسرو گوشت
  • غذاهای دریایی: ماهی تن، ماهی قزل‌آلا، کیک خرچنگ
  • سبزیجات: سبزیجات پخته شده، سیب زمینی له شده، اسفناج بخارپز، لوبی
  • میوه: سیب، موز، آب میوه
  • تنقلات: بستنی بدون آجیل، میلک شیک، ژله، کیک نرم

در طول دوره ارتودنسی ممکن است در دهان و دندان‌ها احساس درد و ناراحتی کنید.

کنار آمدن با ناراحتی ارتودنسی

زمانی که به تازگی شروع به استفاده از ارتودنسی می‌کنید و هم‌چنین هنگام تنظیم براکت‌ها، ممکن است در دهان و دندان‌ها احساس درد و ناراحتی کنید. این درد کاملا طبیعی است و همیشگی نیست. اکثر افراد درمی‌یابند که درد و ناراحتی تنها پس از چند روز تا حد زیادی بهبود می‌یابد. توصیه می‌کنیم برای تسکین درد، یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. این محلول را چند دقیقه در دهان گردانده و غرغره کنید.
برای دردهای شدیدتر که بعد از شستشو با آب نمک برطرف نمی‌شوند، می‌توانید مسکن بخورید. تحریک و التهاب لب،‌ گونه و زبان به مدت یک یا دو هفته طبیعی است زیرا سفت‌تر می‌شوند و به ارتودنسی عادت می‌کنند. می‌توانید به منظور کاهش التهاب مقداری موم بر روی سیم‌ها قرار دهید. اگر نیاز به موم بیشتری داشتید، دندانپزشک را در جریان بگذارید.

شل شدن دندان حاصل از استفاده از ارتودنسی

زمانی‌که دهان تغییر کرده و ما با استفاده از ارتودنسی دندان‌های‌تان را حرکت می‌دهیم، خیلی طبیعی است که احساس کنید دندان‌ها کمی شل شده‌اند. ارتودنسی در ابتدا باید دندان‌ها را شل کرده تا آن‌ها را به جای مناسب حرکت دهند. زمانی که دندان‌ها تغییر مکان دادند، ‌دیگر لق نخواهند بود.

شل شدن سیم‌ و بندها

گاهی اوقات سیم‌ و بندهای روی ارتودنسی ممکن است شل شوند. اگر این اتفاق افتاد، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا آن‌ها را بررسی کرده و تعمیر کند. اگر هر قطعه از ارتودنسی شل و باز شد، لازم است آن را پیش خود نگه داشته و با خود به مطب ببرید.
می‌توانید به طور موقت با استفاده از پشت یک قاشق یا پاک کن ته یک مداد، سیم شل شده را ثابت کرده و به آرامی سیم را به محل خود فشار دهید. اگر سیم شل شده‌ لب و گونه‌ها را اذیت می‌کند،‌ می‌توان روی سیم شکسته شده مقداری موم یا پنبه قرار داد تا درد کاهش بیابد.

دستگاه ارتودنسی آسیب دیده می‌تواند طول فرآیند درمان را افزایش دهد.

از ارتودنسی خود مراقبت کنید

لازم نیست صبر کنید تا دندانپزشک را در جریان ارتودنسی آسیب دیده‌ی خود قرار دهید و باید مراقب باشید تا لوازم ارتودنسی آسیب نبیند. لوازم آسیب دیده طول درمان را افزایش می‌دهد. دستگاه ارتودنسی آسیب دیده می‌تواند طول فرآیند درمان را افزایش دهد. اگر به طور مداوم کش، هد گیر، نگهدارنده‌ی متحرک، یا سایر دستگاه‌های ارتودنسی را که توسط دندانپزشک تجویز شده‌اند استفاده کنید، دندان‌ها و فک‌تان در جای مناسب خود قرار می‌گیرند.

ورزش کردن با ارتودنسی

ورزشکارانی که دوست دارند فعال بمانند، حتی با وجودی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند می‌توانند ورزش کنند. اما باید محافظ دهان و دندان را برای محافظت از لبخند خود استفاده کنند. اگر به‌طور جدی ورزش می‌کنید، توصیه می‌کنیم که برای محافظت از دندان‌ها و ارتودنسی حتما محافظ دهان را بگذارید. بهتر است برای بهترین محافظت، یک محافظ دهان مناسب تهیه کنید.
در موارد اورژانسی ورزشی، لازم است بلافاصله دهان و دستگاه ارتودنسی خود را به منظور احتمال آسیب بررسی کنید. اگر متوجه شل شدن دندان یا آسیب ارتودنسی شدید، فورا با مطب دندانپزشک تماس بگیرید. می‌توانید به طور موقت درد را با استفاده از موم یا شستشوی دهان با آب شور گرم کاهش دهید.