احتمال وجود دندان پوسیده یا کشیده شده در افراد با فوبیای دندانپزشکی بیشتر است.

احتمال وجود دندان پوسیده یا کشیده شده در افراد با فوبیای دندانپزشکی

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | اسفند ۷ام, ۱۳۹۶

در مطالعه انجام شده توسط محققین کالج کینگ لندن، ارتباط بهداشت دهان و دندان و کیفیت زندگی افراد دچار ترس از دندانپزشکی در مقایسه با کسانی که ترس از دندانپزشکی ندارند، مورد بررسی قرار گرفته است.

این مطالعه که نتایج آن در تاریخ 21 آوریل سال 2017 در مجله معتبر British Dental Journal انتشار یافته است، نشان می دهد افرادی با ترس از دندانپزشک، بیشتر دارای یک یا چند دندان پوسیده و یا کشیده شده هستند و همچنین کیفیت زندگی این افراد غالباً پایین تر است.

ترس از دندانپزشکی

اضطراب از مراجعه به دندانپزشک شایع بوده و این ترس تاثیر قابل توجهی بر بهداشت دهان و دندان افراد می گذارد. عدم مراجعه منظم به دندانپزشک باعث می شود اقدامات پیشگیری کننده از پیشرفت پوسیدگی ها و بهداشت مناسب دهان در افراد صورت نگیرد. بیمار مبتلا به ترس ممکن است راه حل های درمانی کوتاه مدت (مانند کشیدن دندان) را به جای طرح درمان های طولانی مدت، ترجیح دهد و این امر باعث می شود تا پزشک نیز از طرح درمان های ساده تر استفاده نماید تا میزان مراجعات بیمار به مطب را کاهش دهد.

کیفیت زندگی

این مطالعه همچنین نشان می دهد، که چگونه ترس از دندانپزشکی می تواند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر گذار باشد. افراد با ترس از دندانپزشکی، در مراجعات خود دارای احساسات منفی مانند غم و اندوه، خستگی، ناامیدی و اضطراب هستند که نتایج مثبتی در طرح درمان بیماران در پی ندارد. از دیگر پیامدهای تاثیر بر کیفیت زندگی آن است که خجالت از وجود دندان های خراب موجب می شود افراد از لبخند زدن و نشان دادن دندان های خود پرهیز کنند.

محققین این مطالعه هم اکنون در حال اجرای یک برنامه ریزی پیشگیرانه برای افراد دچار ترس از دندانپزشکی هستند تا با مراقبت های لازم از بروز مشکلات حاد دندانپزشکی در این افراد تا حد ممکن جلوگیری کنند.