پلاک دندان چیست؟

پلاک دندان چیست؟

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | مهر ۲۵ام, ۱۳۹۷

پلاک یک لایه یا قشر نازک و چسبناک است که روی دندان هایتان می چسبد و میلیون ها باکتری را در بر می گیرد. اگرپلاک ها از طریق مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان تمیز نشوند، باکتری های موجود در پلاک سبب پوسیده شدن دندان ها و بروز بیماری های لثه می گردند.

در هنگام غذا خوردن، باکتری ها قند موجود در مواد غذایی را مصرف کرده اسیدی ترشح می کنند که به مینای دندان آسیب می رساند. تکرار حمله های اسید به مینای دندان، آن را از بین می برد. به تدریج حفره ای روی سطح دندان پدید می آید.

پلاکی که با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از بین نرود، به مرور زمان به ماده ی سختی به نام جرم دندان تبدیل می شود. تجمع جرم در پایه دندان ها مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را دشوار می سازد. با افزایش تعداد باکتری ها و تشکیل جرم و پلاک بیشتر، بافت لثه قرمز رنگ، متورم شده و درهنگام مسواک زدن خونریزی می کند. این عارضه ژنژویت نامیده می شود، یعنی مرحله ی مقدماتی بیماری های لثه یا بیماری های پریودنتال (بافت نگه دارنده دندان ها).

ژنژویت را می توان با مسواک زدن مرتب و رعایت بهداشت دهان و دندان درمان کرد اما اگر درمان نشود، پیشرفت کرده و به بیماری پریودنتیتیس تبدیل می گردد. پریودنتیتیس شدید ترین شکل بیماری لثه هاست یعنی زمانی که عفونت باکتریایی بافت لثه و استخوان های نگه دارنده ی دندان را درگیر کرده باشد. لثه ها پس رفته یا از روی پایه دندان عقب می رود. در بد ترین حالت این بیماری، استخوان های نگه دارنده دندان هم تحلیل رفته و منجر به افتادن دندان می شود.

مبارزه بر علیه پلاک دندان

پلاک دندان بی رنگ است و به راحتی دیده نمی شود. تجمع پلاک قابل مشاهده است زیرا به شکل توده ای سفید رنگ یا ماده غذایی چسبیده به دندان دیده می شود. اگر مطمئن نیستید که ماده ی روی دندان ها یتان پلاک است یا نه می توانید از داروخانه قرص یا محلول مشخص کننده پلاک خریداری کنید. این محلول ها حاوی ماده ی رنگی گیاهی بی خطریست که پلاک ها را مشخص می سازد. یا می توانید چند قطره رنگ خوراکی را در 60 میلی لیترآب حل کرده و به دندان ها بمالید. بعد از مشخص شدن پلاک ها آن ها را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید.

هرروز فضای بین دندان ها را تمیز کنید (بهترین زمان موقع خواب است). نخ دندان یا خلال دندان را برای تمیز کردن فضای بین دندان ها و جاهایی که با مسواک پاک نمی شود به کار برید. استفاده از نخ دندان برای پیشگیری از بروز بیماری های لثه ضروریست. از آن جا که پلاک ماده ای چسبناک است باید با مسواک یا نخ دندان آن را از بین ببرید. بزاق دهان به تنهایی برای از بین بردن آن کافی نیست. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. تعداد دفعات صرف میان وعده را کاهش دهید تا دندان ها و لثه هایتان سالم بمانند. حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا جرم گیری و معاینه دهان و دندان را انجام دهد.

پلاک دندان ( جرم ) چیست ؟

تشکیل پلاک خبر بدی برای دندان به شمار می رود. در هنگام صرف غذا باکتری ها اسید ترشح می کنند که مینای دندان را از بین برده و سبب تشکیل حفره های دندانی می شود. اسید های مترشحه سبب بروز التهاب و عفونت لثه ها هم می شوند. اما اگر پلاک ها را به طور مرتب تمیز کنید می توانید روند آسیب دیدن دندان ها را متوقف سازید.