ارتودنسی پیشگیری چیست؟

ارتودنسی پیشگیری چیست؟

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | مرداد ۱۶ام, ۱۳۹۷

گاهی اوقات به نظر می رسد زمانی که ما به والدین کودکان توصیه می کنیم که کودک شش ساله خود را به مطب یک ارتودنتیست ببرند شوکه می شوند. آنان در پاسخ می گویند چرا یک ارتودنتیست باید دندان های فرزند ما را ببیند در حالی که او فقط شش سال دارد و دندان های شیری او هنوز نیفتاده است. پاسخ این سوال این است که ما برای اطمینان از درست درآمدن دندان های فرزند شما همه اقدامات پیشگیرانه را که همان ارتودنسی پیشگیری است باید از ابتدای بیرون آمدن دندان های دائمی فرزندتان انجام دهیم.

چرا به ارتودنسی پیشگیری نیاز است؟

متخصصان ارتودنسی پیشگیرانه معتقدند شناسایی و رهگیری مشکلات دندان در کودکان در زمانی که کودک هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است می تواند از درمان های پر هزینه و تهاجمی تر آینده جلوگیری کند. مشکلات خاص ممکن است در طول معاینات منظم در مطب آشکار شوند.

یک ارتودنتیست آموزش دیده  مشکلات ظریف رشد فک و دندان در حال ظهور را به خوبی شناسایی کرده و تشخیص می دهد. این در حالی است که برخی از دندان های کودک هنوز نیفتاده اند.

مزیت این تشخیص زود هنگام این است که برخی از مشکلات ممکن است راحت تر اصلاح شوند. انتظار تا زمانی که تمام دندان های دائمی دربیاید و رشد فک وصورت کامل شود ممکن است اصلاح برخی از مشکلات را سخت تر کند. به همین دلیل به شدت توصیه می شود که همه کودکان یک چک آپ ارتودنسی قبل از سن ۷ سالگی داشته باشند حتی اگر دندان های کودک از وسط تراز به نظر می رسند. ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که از دید شما مخفی باشد ولی ارتودنتیست شما آن را تشخیص دهد.

مشکلاتی که می توان در سنین پائین از آن پیشگیری کرد

تراکم یا فضای بیش از حد بین دندان ها
دندان های جلو زده
داشتن دندان اضافی
دندان از دست رفته
اختلالات فک
دندان بیرون زده

چه چیزی باعث این نوع مشکلات شده اند؟

تغذیه نا مناسب
تروما
مکیدن انگشت شست
ژنتیک
بهداشت نامناسب
و بیماری های دهان و دندان

همه می توانند علت شروع مشکلات زودرس ارتودنسی باشند.

از چه نوع پیشگیری برای ارتودنسی کودک من  استفاده می شود؟

پاسخ به این سوال بسته به شرایط متفاوت است.

به عنوان مثال اگر فرزند شما دچار از دست رفتن زود رس دندان مولر شده است نیاز است که ما یک فضا نگهدار در فضای سمت چپ دندان برای حفظ فضای محفوظ برای دندان دائمی به وجود بیاوریم.

اگر کودک شما مکنده انگشت خود است، از یک دستگاه برای قرار دادن در دهان کودکتان استفاده می کنیم. این دستگاه مکیدن انگشت را برای کودکتان دشوار می کند و به این ترتیب به وسیله ادامه ندادن این عادت غلط مشکل جدی اوربایت نیز به وجود نمی آید.

مزایای مداخله زود هنگام ارتودنسی چیست؟

مداخله زود هنگام و درمان در اوایل هفت سالگی ممکن است از توسعه شرایط جدی و پیچیده جلوگیری کند. گزینه های درمانی در دسترس ساده تر هستند ،  وقت کمتری می گیرند و هزینه آنها بسیار کمتر از هزینه ارتودنسی در بزرگسالی است.

زمانی که پس از بررسی دقیق از دندان های  فرزند شما شاخص های روشن مداخله زود هنگام ارتودنسی ضرورت پیدا کرد یک متخصص ارتودنسی به راحتی می تواند مشکل خاص فرزند شما را حل کند.

تشخیص زود رس و درمان بیماری های ارتودنسی چه مزایایی دارد؟

جلوگیری از خطر تروما و دندان های بیرون زده
بهبود بهداشت دهان و دندان و یادگیری عادات درست بهداشتی
بالا بردن اعتماد به نفس کودکمان در نزد همسالان خودش و بهبودظاهر
راهنمایی دندان های دائمی برای نشستن در موقعیت مناسب خود
ایجاد فضای کافی جهت رویش دندانهای دائمی
جلوگیری از به وجود آمدن مسائل ازدحام و یا فاصله دندانی
استفاده از هدگیر به منظور ایجاد فضای بیشتر برای رویش دندان های دائمی
هدایت و کنترل عرض قوس های دندانی بالا و پایین
برطرف کردن ناهنجاری گفتاری یا بلع
کاهش احتمال شکستگی دندان های بیرون زده
پی گیری رشد  فک به وسیله کامپیوتر

فضا نگهدار پر کاربردترین وسیله ارتودنسی پیشگیری

اگر دندان های شیری فرزند شما در اثر بیماری های دهان و دندان، سانحه، عدم رعایت بهداشت مناسب و یا نیاز به مداخله زودتر از موعد بیافتد، در این صورت متخصص ارتودنسی از فضا نگهدارنده استفاده می کند. فضا نگهدارنده باعث می شود که جای خالی دندان افتاده حفظ شود و دندان های کناری به سمت فضای خالی دندان افتاده حرکت نکنند. به این ترتیب دندان های دائمی پس از رویش، نامرتب و به هم فشرده نمی شوند و درمان ارتودنسی در آینده در مدت زمان کوتاه تری انجام خواهد شد.

از کجا بفهمیم که کودکمان به ارتودنسی پیشگیری نیاز دارد؟

افتادن دندان های شیری قبل از پنج سالگی
تنفس دهانی کودک
دشواری در گاز زدن و جویدن
اختلال گفتاری
روی هم قرار نگرفتن دندان ها به طور طبیعی
مکیدن انگشت شست

ارتودنسی پیشگیری لبخند کودک شما را زیبا می کند

به وسیله ارتودنسی پیشگیری مشکلات قابل توجه فرزند شما اصلاح خواهد شد و از بروز مشکلات  شدیدتر جدید جلوگیری به عمل خواهد آمد. ارتودنسی پیشگیری عملکرد بایت و دندان ها را بهبود خواهد بخشید،

بهداشت دهان و دندان را آسان تر می کند، طول عمر دندان های طبیعی را افزایش می دهد و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و به این ترتیب با حل مشکلات دهان و دندان، لبخند کودک شما زیبا خواهد شد.
ارتودنسی پیشگیری مرتب بودن نهایی دندان ها را در بزرگسالی تضمین نمی کند

چون دندان های دائمی کودک شما در زمان ارتودنسی پیشگیری  به طور کامل در نیامده بودند بنابراین شما نباید درمان را متوقف کنید.

مرتب شدن نهایی دندان های فرزند شما به یک مرحله جامع و کوتاه در دوره نوجوانی نیاز دارد. تکمیل فرایند درمان و اصلاح دندان های کودک شما پس از رویش تمام دندان های دائمی و در دوران نوجوانی امکان پذیر می باشد.

البته چون ارتودنسی پیشگیری مشکلات قابل توجه را قبلا اصلاح و بر طرف کرده درمان نهایی ارتودنسی در دوران نوجوانی بسیار ساده تر و کم هزینه تر شده و دوره درمان نیز بسیار کوتاه تر خواهد شد.